Dzień dobry Wiewiórki.
Dziś zaczniemy od tańca z chustkami. Rodzice na pewno coś wam w domu znajdą.
„Taniec z chustami” – ćwiczenia ruchowo-słuchowe. Potrzebne są kolorowe
chusty i piosenka „Parasol”, Dzieci śpiewają piosenkę i wymachują chustą nad głową tak, aby narysować nią łuk w powietrzu. Kierunek wymachiwania jest dowolny
(raz z lewej do prawej, potem z prawej do lewej, nad głową, z góry na dół). Rodzic może podawać nazwy kierunków ruchu
PARASOL – Trelikowo – Piosenki dla dzieci – YouTube
Teraz potrzebujemy sypki materiał: sól, mąkę, piasek w pojemniku płaskim, tak aby dzieci mogły rysować łuk parasola. Rodzic może prosić o odwzorowanie jeszcze innych kształtów, np figur geometrycznych
Graficzne odtwarzanie wzoru. Dzieci otrzymują kartę pracy z niekompletnym rysunkiem parasola narysowanym przez rodzica. Dzieci dorysowują brakującą kopułę parasola. A teraz będziemy śpiewać i rysować kapsułę parasola kilkukrotnie po narysowanym śladzie. Na koniec chętne dzieci
mogą narysować na parasolu wymyślone przez siebie wzory i dorysować deszcz. W tym zadaniu można wykorzystać kredki, farby
„Wiatr i grusza” – słuchanie opowiadania i rozmowa na temat dźwięków wydawanych
przez wiatr.
Wiatr i grusza
Laura Łącz
– Ile ty właściwie masz lat, bo ja pięć? – zapytała grusza swojego znajomego, z którym zawsze lubiła chwilę pogwarzyć, gdy przelatywał obok.
– O, znacznie więcej, ale czuję się młodo! – odparł wiatr. Zresztą trudno zliczyć, czas tak
szybko płynie, dziś tu, jutro tam.
– Och, to męczące! Ja stoję w jednym miejscu od urodzenia i pamiętam swój wiek, bo pory
roku mijają tak powoli, przechodząc jedna w drugą. A kim ty jesteś? Może ogrodnikiem?
– Nie, nie, jestem muzykiem. Zauważyłaś, jak wokół szumi i gra, gdy przelatuję?
– Tak, rzeczywiście! A czy słyszałeś, jak Grześ pięknie grywa na fujarce, którą raz wystrugał
z mojej gałązki?
– Słyszałem i od tej pory lubię cię najbardziej ze wszystkich drzew. Byłaby z nas świetna para
– ja bym grał na twoich gałązkach, a ty byś śpiewała.
– Zgadzam się, byłoby cudownie. Kocham muzykę i… ciepły wiatr – dodała cichutko.
I od tej pory sad wiosną, latem, jesienią, a nawet zimą rozbrzmiewał najpiękniejszą muzyką
przyrody. Milkł tylko wtedy, gdy czasem, wieczorami, przychodził Grześ ze swoją fujarką.
A po roku na gruszy pojawiły się pierwsze żółtoczerwone słodkie owoce.
R. zadaje dzieciom pytania do wysłuchanego utworu: Kto jest bohaterem opowiadania? Ile lat ma drzewo? Czy wiemy, ile lat ma wiatr? Co robił wiatr w gałęziach gruszy? Kim był wiatr?
Czy wiatr polubił gruszę? Kto to jest Grześ i na jakim instrumencie grał? Co razem robili wiatr
i grusza? Czy dzisiaj wiatr gra za oknami naszego domu? Posłuchajmy…
„Co może wiatr?” –
Rozmowa na temat cech wiatru. Dziecko opisuje wiatr i wymyśla
przykłady jego działania (obecności), np. wiatr może zdmuchnąć kapelusz, zamknąć okno.
• „Co uniesie delikatny wiatr?” – R. pokazuje dziecku różne przedmioty (lekkie i ciężkie), np.: piórko, liść, kamień, butelkę z wodą. Dziecko ma wskazać przedmioty, które wiatr
może unieść. R. prosi, by dziecko uzasadniło swój wybór. Dziecko może sprawdzić poprawność swoich odpowiedzi poprzez dmuchanie na każdy z przedmiotów i obserwowanie ich ruchu lub
braku ruchu
A na koniec tradycyjnie bajeczka
72 Pszczółka Maja – Wiatr I Dzieci Biedronki – YouTube