014959
krasnal-2

Zdalna środa “Wiewiórek”

wiewiorka

Zdalna środa “Wiewiórek”

Kochane „Wiewióreczki” 🙂

Porozmawiamy sobie dzisiaj o zimie.

1. Ale najpierw powiedzcie, czy wiecie, co to jest gawron?

Gawron to taki gatunek ptaka. Jest cały czarny, również nogi ma czarne, duży dziób i sterczące piórka przy dziobie. Jego odgłosem jest „kra, kra” lub ciche „grab, grab”. Je ziarenka, nasiona, kiełki roślin, odpadki ludzkiego jedzenia, robaki, owady, potrafi nawet zjeść żabę lub jaszczurkę albo jajo ptaka.

https://www.google.com/imgres?imgurl=https%3A%2F%2Fdinoanimals.pl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F12%2FGawron-17.jpg&imgrefurl=https%3A%2F%2Fdinoanimals.pl%2Fzwierzeta%2Fgawron-corvus-frugilegus%2F&tbnid=_cClIU7Y6t_95M&vet=12ahUKEwiSs4r5tdH0AhUplosKHS0UC20QMygEegUIARCxAQ..i&docid=XsPRneFX9jaZPM&w=588&h=392&itg=1&q=gawron%20zdj%C4%99cie&ved=2ahUKEwiSs4r5tdH0AhUplosKHS0UC20QMygEegUIARCxAQ

 

A oto głos gawrona 🙂

https://pl.wikipedia.org/wiki/Plik:Corvus_frugilegus.ogg

2. Posłuchajcie opowiadania.

Gawronek poznaje zimę” (Hanna Zdzitowiecka)

Młody Gawronek źle spał tej nocy. Ze snu budziło go dotkliwe zimno. Najwięcej marzły mu nogi. Stawał to na jednej, to na drugiej, wreszcie nastroszył wszystkie pióra tak, że zasłoniły mu nawet palce. To trochę pomogło. Teraz chłód już mu mniej dokuczał i resztę nocy przespał jako tako. Kiedy się zbudził, zobaczył, że wszyscy jego towarzysze podobnie nastroszyli czarne, lśniące pióra, chcąc utrzymać jak najwięcej ciepła. Pióra zastępowały im puszystą kołderkę.

– Dlaczego tak zimno? – spytał gawronek sąsiada.

– Bo zima już nadchodzi – odpowiedział stary, doświadczony gawron.

– Zima? – zdziwił się gawronek. – Co to jest zima?

– Sam się przekonasz, gdy zmarzniesz przy poszukiwaniu żeru zasypanego śniegiem.

– A co to jest śnieg? – Kwarrr!… Stary gawron zakrakał z politowaniem i poderwał się do lotu. Całe stado uniosło się w górę i zatoczyło kilka kręgów. Młodemu gawronkowi zachciało się pić. Skierował się więc do pobliskiego stawku na polu. Woda w stawie była dziwnie spokojna. Nie marszczyły jej nawet najdrobniejsze fale. Gawronek pochylił dziób, chcąc nabrać wody, stuknął nim o coś twardego. Zdziwiony, przekrzywił głowę raz w prawo, raz w lewo, spojrzał raz jednym, raz drugim okiem i znowu spróbował zaczerpnąć kilka kropli. Dziób znów stuknął o dziwną, przezroczystą powierzchnię.

– Kwarrr! – zawołał gawronek. – Co to jest? Czyżby woda stwardniała?

Ostrożnie postawił jedną nóżkę na wodzie. Nie roztrysnęła się na boki i nóżka była sucha. Postawił drugą nogę i – o dziwo! – stanął na powierzchni wody. Przez tę twardą wodę widział w głębi falujące z lekka rośliny wodne. Wyglądało, jakby tam woda była taka sama jak dawniej. Coraz bardziej zdziwiony postąpił kilka kroków ku środkowi stawu. Przed sobą zobaczył mały otwór w tej twardej wodzie.

– Nareszcie – ucieszył się i połknął kilka kropli.

– Kwarrr… jaka zimna! – wstrząsnął się.

– Kwarrr… – odezwał się tuż za nim stary gawron. – Co to, jeszcze niecały staw zamarzł?

– Zamarzł? Nie rozumiem, co mówisz… Ale może mi wytłumaczysz, co się stało z wodą w naszym stawie? Wczoraj była zupełnie mokra i nie można było jej dotknąć, żeby nóg nie zamoczyć, a dziś chodzę po niej jak po brzegu, tylko że bardzo ziębi w nogi.

– Widzisz – zakrakał stary gawron. – To właśnie zima nadchodzi. To ona zmieniła wodę w stawie w twardy i zimny lód.

R. zadaje dziecku pytania do wysłuchanego utworu:

  • Co obudziło gawronka?

  • Dlaczego było zimno?

  • Co to jest zima?

  • Co się stało z wodą w stawie?

  • W jaki sposób ptaszek się napił?

  • Jaka była woda – ciepła czy zimna

3. Zabawa badawcza „Co się stanie z wodą?”

* Rodzic demonstruje dziecku dwa kubeczki z ciepłą wodą (dziecko sprawdza, czy woda jest ciepła) i mówi: Za chwilę sprawdzimy, czy zimno działa na wodę w kubeczku. Jeden kubek R. ustawia w pokoju, a drugi – za oknem na parapecie, balkonie. Po około 10 minutach dziecko sprawdza temperaturę wody w obu naczyniach. Wniosek: zimno powoduje stygnięcie (woda w kubku, który stał za oknem, jest o wiele zimniejsza, niż ta w kubku stojącym w pokoju).

* Rodzic wraz z dzieckiem wstawia 3 plastikowe kubeczki z wodą do zamrażalnika (niepełne). Po kilku godzinach wyjmuje i sprawdza z dzieckiem, co się stało z wodą. Głośno formułujemy wniosek- kiedy jest bardzo zimno, woda zamarza i zmienia się w lód.

* Próba rozpuszczania lodu. Jeden z kubeczków z lodem stoi w lodówce, drugi na stole i rozpuszcza się sam. Na lód w trzecim kubeczku Rodzic puszcza strumień ciepłego powietrza z suszarki do włosów (oczywiście zachowujemy wzmożoną ostrożność- nie pozwalamy dziecku na samodzielny kontakt z urządzeniem elektrycznym). Sprawdzamy, który lód rozpuści się szybciej. Głośno formułujemy wniosek- lód szybciej się rozpuszcza, kiedy jest ciepło.

4. Praca plastyczna 🙂

Pomalujcie dłoń czarną farbą, odciśnijcie na kartce papieru (prosto lub skośnie- palcami i kciukiem do góry). To ciało gawrona. Domalujcie dziób i nóżki. 🙂

https://www.google.com/imgres?imgurl=https%3A%2F%2Fpracaplastyczna.pl%2Fimages%2Fzima%2Fgile-zimowe-ptaki.jpg&imgrefurl=https%3A%2F%2Fpracaplastyczna.pl%2Findex.php%2Fzima%2F1461-gile-zimowe-ptaki&tbnid=6OOu4vvLuFwElM&vet=12ahUKEwiL2rDattH0AhUPyyoKHYDZAKMQMygFegUIARC5AQ..i&docid=Y1RBTFVHDbx74M&w=600&h=810&itg=1&q=ptak%20praca%20plastyczna&ved=2ahUKEwiL2rDattH0AhUPyyoKHYDZAKMQMygFegUIARC5AQ

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Skip to content