Kochane Słoneczka 🙂
Dzisiaj porozmawiamy sobie o emocjach oraz o … ważeniu 🙂
1. Posłuchajcie piosenki pt. “Dziwni goście”.
https://www.mac.pl/piosenki/piosenki-olekiada#npbb
I. Przyszła do mnie dziś pani Złość.
Krzyczy, że całego świata ma już dość!
Nogą głośno tupie i pięści pokazuje,
brzydkie miny stroi. O! O! O!
A za chwilę wszedł wielki Śmiech
i za brzuch się gruby trzyma, ech, ech, ech!
Tak się głośno śmieje,
że łzy ze śmiechu leje,
i żartuje sobie: he, he, he!
Ref.: E e e emocje,
tacy dziwni goście,
złoszczą, śmieszą,
smucą, straszą nas.
Czy jest na to czas i pora,
czy nie czas.
E e e emocje,
czasem ich wyproście.
Bo i tak powrócą w inny czas,
jeszcze raz i jeszcze raz, i jeszcze raz.
II. Potem Smutek wpadł, tutaj siadł,
mu kapią z mokrych oczu: kap, kap, kap.
Nic go nie ucieszy
i nikt go nie pocieszy.
Smutku, przestań płakać, tak, tak, tak!
A na koniec: ciach! Wskoczył Strach!
Trochę boi się wszystkiego, ach, ach, ach!
Wielkie zrobił oczy i jak tu nie podskoczy!
Idź już, Strachu, sobie: sio, sio, sio!
Ref.: E e e emocje…
Rozmowa na temat piosenki.
− O czym jest ta piosenka?
− Co oznacza słowo: emocje?
− O jakich emocjach jest mowa w piosence?
− Jakie emocje nas „odwiedzają”? Co się wtedy dzieje?
2. Zabawa ruchowa- gdy Rodzic klaszcze (gra na czymś) szybko- dziecko podskakuje wesoło, gdy klaszcze (gra) powoli- chodzi jak smutne dziecko. Zabawie towarzyszy odpowiednia mimika twarzy 🙂
3. Zabawa badawcza: “Co jest cięższe, a co lżejsze?”
Przygotowujemy wagę szalkową. Jesli nie mamy, można zrobić sobie “wagę”. W tym celu przygotowujemy: kij (np. od mopa), 3 kawałki sznurka, 2 jednakowe siatki foliowe (mogą być cienkie), taśmę klejącą. Wyznaczamy środek kija (nie tylko wizualnie, czy przez zmierzenie, musi być równowaga między jednym a drugim końcem), zawiązujemy na nim na środku kawałek sznurka i przyklejamy taśmą (żeby się nie przesuwał). Na końcach kija przyklejamy taśmą siatki foliowe tak, żeby dało się do nich coś wkładać. Powinno działać 🙂
Ćwiczenia z zastosowaniem wagi szalkowej. Rodzic przygotowuje klocki i misia, mówi, że będą porównywać wagę (masę) misia i klocków.
• Pierwsza sytuacja. Rodzic kładzie na lewej szalce misia, a na prawej – tyle klocków, żeby były lżejsze, niż miś − Co jest cięższe? Po czym to poznałeś? − Co jest lżejsze? Po czym to poznałeś?
• Druga sytuacja. Rodzic kładzie na lewej szalce misia, a na prawej – tyle klocków, żeby równoważyły masę misia. − Co jest cięższe? Co jest lżejsze? − Po czym poznałeś, że (np.) cztery klocki ważą tyle co miś?
• Trzecia sytuacja. Rodzic kładzie na lewej szalce misia, a na prawej – tyle klocków, zeby były cięższe, niż miś. − Co jest cięższe? Po czym to poznałeś? − Co jest lżejsze? Po czym to poznałeś?
• Ćwiczenia w porównywaniu masy przedmiotów. Różne przedmioty, np.: klocki, piłeczki, lalki, misie, tworzywo przyrodnicze, waga szalkowa. Dziecko porównuje masę wybranych przedmiotów i określa, co jest cięższe, co jest lżejsze.
4. Zabawa ruchowa “Waga”. Dziecko staje w parze z Rodzicem lub rodzeństwem. Podają sobie ręce i naprzemiennie wykonują przysiady
5. Karta pracy, cz. 4, s. 55.
https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/druk/npoia-bbplus-kp-4.pdf
Kolorowanie w każdej parze cięższego przedmiotu. Kończenie rysowania wag według wzoru.
6. Ćwiczenia grafomotoryczne H. Tymichovej.
Narysuj po śladzie, pokoloruj lub dorysuj coś 🙂