014959
krasnal-2

Zadania na poniedziałek 11 maja.

wiewiorka

Zadania na poniedziałek 11 maja.

MOJA OJCZYZNA


I 1/ Przypomnijcie sobie co znaczy słowo OJCZYZNA.
Jaki kraj jest naszą ojczyzną? …………POLSKA .


2/ dokończycie kilka zdań : Polska to ……… ; Polska ma ……..; Przez Polskę płynie …….; Polskie morze ……….; Polskie góry nazywają się……..


3/ Wyraz Polska napiszcie dużymi, ale nie wielkimi literami (chodzi o rozmiar liter- np. o wysokości 10cm i szerokości 6cm), a potem ozdóbcie przy użyciu kredek. 5-latkom napis wykonają Rodzice
W każdym kraju jest jedno miasto, które pełni rolę STOLICY. Najczęściej jest to miasto największe w kraju. Jednak nie zawsze . Na przykład – taki wielki kraj jak Stany Zjednoczone ma stolicę mniejszą niż inne jego miasta . Nowy York jest największym miastem, ale stolicą jest WASZYNGTON.
W Polsce stolicą jest największe miasto w kraju – WARSZAWA.
Czym jest stolica? Jest to najważniejsze miasto, w którym znajdują się organy władzy -sejm, rząd, prezydent.


II Teraz poznacie legendę o powstaniu Warszawy wysłuchując opowiadania „ Zakochany w syrenie”. Obejrzyjcie ilustrację w Czytance (z łąką) na str.72-73.


Ada wróciła z tatą z przedszkola i od razu zaczęła opowiadać o wydarzeniach dnia. − Dzisiaj rysowaliśmy Syrenkę – powiedziała. − Taki stary samochód? – zdziwił się Olek, który wiedział wszystko o dawnych modelach samochodów takich jak trabant, syrenka i warszawa. − Sarenkę? – zapytała mama, która w tym czasie miksowała truskawki i nie dosłyszała głosu córeczki. − Ojejku, nikt mnie nie rozumie – westchnęła Ada i rozwinęła swój rysunek. − Syrenka warszawska! Kobieta z ogonem ryby i z tarczą − zawołał Olek. − Znam ten pomnik, bo byliśmy tam z klasą. − Jeśli chcesz, to opowiem ci legendę o tym pomniku i o powstaniu Warszawy − zaproponowała Ada. − Chcę. Ada wyjęła jedną ze swoich małych lalek i owinęła jej nogi wstążką, tak, żeby przypominała ogon ryby. Zaczęła opowiadać:
− W pewnej wiosce żyła sobie piękna syrena, która nie była zwykłą dziewczyną, bo zamiast nóg miała płetwę. Mieszkała w rzece Wiśle. Czasami wychodziła na brzeg, żeby rozczesać włosy… − Ada udawała, że rozczesuje lalce blond czuprynę. – Syrenka pięknie śpiewała i czarowała swoim głosem rybaków. Ada odszukała drugą lalkę, której kiedyś obcięła włosy, podała ją Olkowi i powiedziała: − To będzie rybak. Ma na imię Wars. − Ja mam go udawać? − Tak. − I co mam robić? – zapytał Olek. − Masz być zakochany – wyjaśniła Ada. − Ja? – Tak! Wars zakochał się w syrenie i uratował ją przed innymi rybakami. Oni zarzucili na nią sieci, bo chcieli ją zanieść królowi, żeby dostać dużo pieniędzy. Zatkali sobie uszy, żeby nie słyszeć jej śpiewu. − A co by się stało, gdyby usłyszeli? − Ten, kto ją usłyszał, wchodził do rzeki i już nigdy nie wracał. Zwykli ludzie nie mogą żyć pod wodą. − Wiem. Ludzie mają płuca, a ryby skrzela. Dzięki temu ryby mieszkają pod wodą. I ta twoja syrena też. Ada przyniosła z kuchni pustą siatkę po cebuli, która przypominała sieć i wrzuciła do niej swoją lalkę. − Uratuj mnie, piękny rybaku, a zaśpiewam ci najpiękniejszą pieśń na świecie! – powiedziała. − Nie śpiewaj mi, bo wpadnę do Wisły i nie wrócę! Zatkałem sobie uszy – powiedział Olek. − Ojej! Już dawno wyjąłeś sobie zatyczki z uszu i dlatego jesteś zakochany. Taka jest legenda, a my się tylko bawimy. Ratuj syrenę! − Zakradnę się nocą, kiedy inni rybacy będą spali i rozetnę sieci. Będziesz mogła wrócić do Wisły. − Pospiesz się, bo nie mogę żyć długo bez wody! – pisnęła Ada. Olek wyplątał syrenę z cebulowej sieci i powiedział: − Jesteś wolna. Możesz wracać do domu. − Dziękuję ci, dzielny rybaku? Jak masz na imię? − Olek. − Przecież się bawimy! – przypomniała Ada. − No dobrze… mam na imię Wars. A ty, jak masz na imię, piękna panno? − Jestem Sawa. Widziałam cię wiele razy na brzegu rzeki. − Przychodziłem tu łowić ryby, ale zawsze czekałem na ciebie. Jesteś taka piękna. − Och! Rybacy tu biegną! Zobaczyli, że mnie uwolniłeś! Nie wyjdę już na brzeg Wisły, chyba, że waszej wiosce będzie groziło wielkie niebezpieczeństwo. Wtedy was obronię! Żegnajcie! − Żegnaj! – powiedział Olek. − Przecież ty masz iść ze mną, bo mnie kochasz – przypomniała Ada. − Idę z tobą, Sawo! – zawołał Olek. Po chwili obie lalki wylądowały pod tapczanem, który udawał rzekę Wisłę. Ada opowiadała dalej: − Wars i Sawa zniknęli pod wodą, i nikt ich już nie widział. Na miejscu wioski powstało miasto Warszawa, w którym mieszkamy – zakończyła. − Wiesz co, może pójdziemy w sobotę z mamą i tatą obejrzeć pomnik Syrenki nad Wisłą? Sprawdzimy, czy ma skrzela. − Mówiłeś, że byłeś tam z klasą. − Ale chcę iść jeszcze raz. − Hm… ty chyba naprawdę zakochałeś się w tej Sawie – zachichotała Ada.


Odpowiedzcie na pytania:
-O czym opowiadała Ada po powrocie z przedszkola?
-Kim była Sawa?
-Gdzie mieszkała?
-Co się z nią stało, gdy wyszła na brzeg Wisły?
-Kto uratował Sawę? Jak to zrobił?
-Czy Wars i Sawa rozstali się?
-Co powstało w miejscu, gdzie się spotkali Wars i Sawa?
-Co znajduje się w Warszawie nad brzegiem Wisły?
-W jaki sposób Ada opowiedziała tę legendę?
Jest to jedna z wielu legend o Warsie i Sawie. Ludzie opowiadali ją sobie wiele razy i przez bardzo długi czas. Każdy coś zmieniał, żeby było ciekawiej; lub dlatego, że zapomniał jak miało być. Inni powtarzali to, co usłyszeli i też coś zmieniali. I tak powstało wiele wersji. Legenda to trochę prawdy i trochę baśni.


Narysujcie ilustrację do legendy.


III Karty Pracy 4, str.29 – rysujcie po śladach.

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/druk/npoia-bbplus-kp-4.pdf


Przeczytajcie tekst ze stron 72-73 Czytanki. 5-latkom czytają Rodzice.

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/npoia-bbplus-ks/mobile/index.html#p=74

 


IV Piosenka Syrenka ( K. Gowik).

https://www.mac.pl/piosenki/piosenki-olekiada#npbb

 

I. Stoi Syrenka nad Wisłą

i patrzy na rzeki fale.

Tak dużo dzieci dziś do niej przyszło,

no i nie boją się wcale.

Tak dużo dzieci dziś do niej przyszło,

no i nie boją się wcale.

To nie jest żywa Syrenka,

to pomnik Warszawę chroni.

Bo, jak mówi stara legenda:

Syrenka miasta broni.

Bo, jak mówi stara legenda:

Syrenka miasta broni.

Ref.: Nasza Warszawa, nasza stolica

ciągle Syrenkę zachwyca.

A Wisła śpiewa wciąż u jej stóp

swoją piosenkę: Chlup, chlup, chlup, chlup.

A Wisła śpiewa wciąż u jej stóp:

Chlup! Chlup! Chlup!

II. Kiedyś prawdziwa Syrenka

w falach tej rzeki mieszkała.

Siadała czasem na brzegu Wisły

i cudne pieśni śpiewała.

Siadała czasem na brzegu Wisły

i cudne pieśni śpiewała.

Złapali ją w sieć rybacy,

spać poszli, bo nocka była,

lecz najmłodszy z nich ją wypuścił,

bo bardzo go prosiła.

Lecz najmłodszy z nich ją wypuścił,

bo bardzo go prosiła.

Ref.: Nasza Warszawa… 

III. I odtąd dzielna Syrenka

ze swojej wielkiej wdzięczności

postanowiła strzec tego miasta,

pilnować jego wolności.

Postanowiła strzec tego miasta,

pilnować jego wolności.

Jest herbem miasta Warszawa,

stolicy naszego kraju.

I Polacy, duzi i mali,

Syrenkę odwiedzają.

I Polacy, duzi i mali,

Syrenkę odwiedzają.

Ref.: Nasza Warszawa…


Postać Syrenki Warszawskiej jest umieszczona na herbie Warszawy. HERB – to obrazek, który jest znakiem jakiegoś miasta, odróżnia je od innych miast. Każde miasto ma swój herb. Herb nigdy się nie powtarza w innym mieście. Ważny jest nawet kolor herbu . Herb jest symbolem tego, nie innego miasta. Podobnie jak godło państwa. Każde państwo ma swoje godło, które się nigdy nie powtarza.
Pamiętacie jakie jest polskie godło? ……………….Macie dobrą pamięć, więc pamiętacie też jak wygląda herb naszego miasta – Poznania ! ………………..


V Praca plastyczna Syrenka – technika dowolna – liczy się Wasza pomysłowość.


VI Zabawa gramatyczna Rozwiń zdanie. Skorzystajcie z Czytanki . Mogą to być obrazki z dowolnej strony. Np. z okładki . Mówicie zdanie krótkie:
1 / Ada jest na łące.
2/ Ada jest na łące pełnej kwiatów.
3/ Ada jest na łące pełnej kolorowych kwiatów .
4/ Ada jest na łące pełnej kolorowych kwiatów i motyli.
5/ Ada jest na łące pełnej kolorowych kwiatów i czerwonych motyli.
W kolejnym zdaniu dokładacie jeden wyraz, ale taki żeby pasował do tego, co przedstawia obrazek.
Czy można jeszcze dodać słowo do ostatniego zdania ? Chcecie spróbować?

6/ Ada jest na łące pełnej kolorowych kwiatów i czerwonych motyli ze swoim bratem.
Zdania nie musza być takie długie. To był tylko przykład.


VII 6 –latki mogą jeszcze poćwiczyć układanie modeli wyrazów z cegiełek czerwonych i niebieskich. Wyrazy podają Rodzice (proste, bez dwuznaków).


VIII Przygotujcie mapę Polski. Starajcie się znaleźć na niej Wisłę, Warszawę, Poznań, Wartę i Bałtyk.
Kto chce może szukać innych miast, np. gdzie mieszka babcia R., ciocia A. , wujek T.
Na mapie świata lub na globusie – znajdźcie Polskę. Poćwiczcie odczytywanie nazw różnych krajów.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Skip to content