014959
krasnal-2

Zadania na czwartek 30 kwietnia.

wiewiorka

Zadania na czwartek 30 kwietnia.

ŚWIĘTO FLAGI.


I / Pytanie nietrudne, każdy to przyzna: Jak się nazywa nasza ojczyzna ?……………………
OJCZYZNA – to kraj, który uważam za swój; to miejsce, gdzie się urodziłam, wychowałam, mieszkam; gdzie się dobrze i bezpiecznie czuję; gdzie jest moja rodzina.
Ten, kto Ojczyznę kocha i szanuje; o nią dba i robi wszystko, by była silna, bezpieczna i piękna – to PATRIOTA.
Każdy patriota zna i szanuje znaki, które jego Ojczyznę odróżniają od innych krajów na świecie; które pokazują skąd pochodzi . Te znaki to SYMBOLE NARODOWE. Są nimi:
– FLAGA BIAŁO-CZERWONA
– GODŁO – ORZEŁ BIAŁY W KORONIE
– HYMN NARODOWY – MAZUREK DABROWSKIEGO
Co roku w dniu 2 maja obchodzimy DZIEŃ FLAGI. Wyrażamy radość i dumę z bycia Polakami. Pokazujemy, że pamiętamy o naszej fladze i ją szanujemy – poprzez wywieszanie jej przed domami, oknami, balkonami.
Jak pamiętacie – polska flaga składa się z dwóch pasów poziomych, równej szerokości, biały na górze – czerwony na dole (nie wolno zamieniać ich miejscami ). Flaga powinna być czysta, w całości, bez ozdób; osadzona na drzewcu; nie może dotykać ziemi. Nie wolno jej szarpać, drzeć, opryskiwać. Nie powinna też być wywieszona zbyt długo ( tygodniami po terminie).

II / Posłuchajcie opowiadania “Dzień flagi”, oglądając jednocześnie ilustracje w czytance (Nowe przygody…… -dzieci na łące) na str.70-71 (we flipbooku 72-74).

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/npoia-bbplus-ks/mobile/index.html


W przedszkolu gruchnęła wieść, że zbliża się Dzień Flagi Rzeczypospolitej Polskiej i wszystkie przedszkolaki będą malować chorągiewki. – A po co? – spytała Lenka. – Na jaki kolor? – chciał wiedzieć Alan. – Na czerwony – powiedział Szymek. – Nie. Na biały – sprostowała Ada. – A po co? – ponownie spytała Lenka. – Będziemy z nimi maszerować. Flagi byłyby dla was za ciężkie – wyjaśniła pani. – Tylko wojsko maszeruje. My nie jesteśmy wojskiem – zauważył Alan.
– Ale jesteśmy Polakami, a to dzień poświęcony naszej polskiej fladze. Z tej okazji możemy nawet maszerować – powiedziała z uśmiechem pani. – Drugiego maja przemaszerujemy przez całe osiedle. – Dostaniemy prezenty? – zapytał Hubert. – To Dzień Flagi, a nie Dzień Dziecka – zauważył Szymek. Hubert się naburmuszył. Jednak musiał przyznać, że Szymek ma rację. Jeśli już wręczać prezenty, to polskiej fladze, a nie przedszkolakom, którzy z pewnością nie są ani flagami, ani chorągiewkami. Wszyscy lubią malować, więc chwilę później Ada, jej koleżanki i koledzy z zapałem przystąpili do pracy. Jednak malowanie chorągiewek nie było wcale proste. Wymagało szczególnej uwagi. Ci, którzy się zagapili i zamalowali na czerwono więcej niż połowę chorągiewki, musieli malować od nowa. Bo przecież chorągiewka w polskich barwach powinna być tylko w połowie czerwona. Ada też nie od razu była zadowolona ze swojej pracy. – Dobrze, że na chorągiewkach nie trzeba malować komarów. Komary są strasznie trudne do wykonania – pocieszyła ją Lenka. – Muchy też – dodała Ada. I poczuła ulgę, że nie musi malować ani mrówek, ani much, tylko czerwony pas na białej chorągiewce. W Dniu Flagi przedszkolaki z przedszkola Ady wzięły udział w radosnym marszu po osiedlu. Każde dziecko niosło dumnie własnoręcznie wykonaną biało-czerwoną chorągiewkę. Dzieci machały nimi, aż furczało. Ada widziała las rąk przed sobą i czuła, że wszyscy, ona także, robią coś bardzo ważnego. Żałowała, że nie widzą jej rodzice i Olek, i babcia z dziadkiem. Przechodnie z podziwem patrzyli na maszerujących. – O, widzę, że mali Polacy też świętują – pochwaliła ich jakaś pani w sukience w paski. Ada czuła dumę, że mieszka w Polsce, że maszeruje z biało-czerwoną chorągiewką i że jest Polką – może trochę małą, ale co tam: przecież kiedyś urośnie. – Będę wtedy maszerowała z dużą flagą, żeby było ją widać aż z kosmosu – powiedziała. – Nasze chorągiewki też widać – zapewniła ją Lenka. Ada i Lena podniosły swoje chorągiewki jeszcze wyżej i pomachały kosmonautom i kosmitom. Niech wiedzą, że polska flaga świętuje, a z nią świętują mali Polacy.

Potem odpowiedzcie na pytania :
-Dlaczego przedszkolaki malowały flagi?
-Na co musiały uważać dzieci podczas malowania flagi?
-Czy to jest ważne, że szerokość pasów na fladze musi być taka sama?
-Jak czuła się Ada maszerując w pochodzie z chorągiewkami?
-Z czego była dumna?


III / 6-latki czytają głośno teksty pod ilustracjami w czytance.


IV Praca plastyczna : z białej i czerwonej krepy utoczcie kuleczki, którymi potem wykleicie flagę .
Kuleczki zrobicie z kawałków 4X4 cm (dla niecierpliwych mogą być większe kawałki). Jednak im mniejsze są kuleczki, tym ładniej wygląda kompozycja. Wielkość samej flagi dowolna – ale pasy muszą być tej samej szerokości. Jak to zmierzycie? ……….
Jak to zrobicie, to zasłużycie na długi odpoczynek.
Przygotowanie takich kuleczek jest doskonałym ćwiczeniem nie tylko cierpliwości , ale przede wszystkim sprawności manualnej dłoni i samych palców.


V Ćwiczenie składania wyrazów z głosek – f-l-a-g-a;  g-o-d-ł-o;  p-o-l-s-k-a;  d-o-m;


VI / Zabawa z literkami: ułóżcie wyrazy flaga, godło, hymn, Polska, ojczyzna, dom. Może komuś uda się napisać jakiś wyraz.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Skip to content