TĘCZA
- „Kiedy i gdzie można zaobserwować tęczę?” – pytamy : Jakie zjawisko atmosferyczne kojarzy się z kolorami? Kiedy i gdzie można zaobserwować tęczę? (niebo po deszczu, kiedy świeci słońce; na trawie pokrytej kropelkami wody; podczas rozpryskiwania wody z węża ogrodowego; w kałuży itd.). W razie trudności z odpowiedzią można pokazać dziecku zdjęcia. Zadajemy pytanie: Co jest potrzebne, żeby powstała tęcza?
- „Jak powstaje tęcza?” – eksperyment. Potrzebne będą duża szklana miska z wodą, lusterko i biała kartka. Eksperyment najlepiej wykonać w słoneczny dzień (lub pochmurny z użyciem latarki). Do miski wypełnionej wodą wkładamy pod kątem lusterko tak, by było skierowane w stronę źródła światła. Nakrywamy miskę kartką. Na kartce powstaje tęcza. Tłumaczymy dziecku, dlaczego tak się stało (wynik rozszczepienia światła przechodzącego przez powierzchnię wody, rozkład światła białego na wielobarwne widmo). • duża szklana miska z wodą, lusterko, biała kartka, ew. latarka
- „ Jak powstaje tęcza?”- obejrzyj film
https://www.youtube.com/watch?v=qigLVHVd5j0
- Praca z KP4. 33a – doskonalenie percepcji wzrokowej i sprawności grafomotorycznej, dekodowanie.
- „Życzenia od tęczy”
https://www.youtube.com/watch?v=STxBYYR8XIk
- Wysłuchaj piosenki pt. „Tęcza, tęcza cza – cza – cza”
https://www.youtube.com/watch?v=LmBK0xFkhH4
Miłego dnia!