014959
krasnal-2

Od Buraka do lizaka

wiewiorka

Od Buraka do lizaka

Witajcie!

1. Masażyk – „Rolnik w polu” .

Rodzic siada za plecami dziecka. Recytuje tekst i wykonuje ruchy rysując wzory na jego plecach. Potem następuje zamiana ról. 
Rolnik rano rusza w pole,                 kroczy palcami obu rąk po plecach dziecka z dołu do góry
orać pługiem czarną rolę,                 rysuje linie równoległe do linii kręgosłupa z góry do dołu
sieje zboże i buraki,                            stuka palcami po całych plecach
z których później są przysmaki.      lekko puka dłońmi w plecy dziecka. 

      

2. Posłuchaj uważnie wiersza (autor nieznany)

Cukrowa wata, cukrowa wata,
Kręconą w bębnie kupuje tata.
Ja lubię watę, lubi też osa
Cukrowe nitki cieńsze od włosa.
Lecz nie wie osa, ja nie wiem też,
Skąd wziął się cukier. A czy Ty wiesz?
Rośnie na polu burak cukrowy,
Długo dojrzewa, aż jest gotowy.
Trzeba buraki z ziemi wyrwane
Zwieść do fabryki cukrownią zwanej. 
Tam się je myje kroi, szykuje
I coś jak kompot przygotowuje.
Na samym końcu z tego kompotu
Jest wreszcie cukier. Tyle kłopotu
Ma mnóstwo ludzi z takim burakiem,
Byś mógł się cieszyć jednym lizakiem.  

3. Przyjrzyj się uważnie ilustracjom. czy wiesz co to za rośliny?

 

Burak czerwony ćwikłowy            Burak cukrowy                   Burak pastewny

 4. Rozmowa dotycząca różnych rodzajów buraków:

Czy ze wszystkich buraków można zrobić cukier? (buraki cukrowe)
Do czego służą buraki cukrowe? (do produkcji cukru – np. cukierki, lizaki)
Do czego służą buraki pastewne?  (pokarm dla zwierząt)
Do czego służą buraki czerwone? (do sporządzania zup, barszczy, sałatek)

5. Układanie historyjki obrazkowej składającej się z 4 obrazków – „Od buraka do lizaka”.

Przyjrzyj się uważnie obrazkom, opowiedz co dzieje się na każdej ilustracji. Następnie uporządkuj obrazki, posługując się pojęciami: najpierw, potem, później, na końcu. 
1. Rolnik na polu zbiera buraki cukrowe. 
2. Transport buraków traktorem do cukrowni.
3. Praca na linii produkcyjnej w cukrowni.
4. Sklep ze słodyczami.

 6. „Co tak smakuje?” – zabawa sensoryczna. 
Przed zabawą rodzic przygotowuje słomkę do napojów oraz w pojemnikach: sok z cytryny (może być lekko rozcieńczony), mocno posłodzoną wodę i mocno osoloną wodę. Spróbuj kolejno wszystkie płyny (pociągnij małą ilość). Oceń każdy smak. Wymień ulubione potrawy, smakołyki, które kojarzą Ci się z tym właśnie smakiem.

 7.  „Czy jedzenie słodyczy jest zdrowe?”
Rozmowa o szkodliwości dużej ilości słodyczy, zwrócenie uwagi na wiele chorób, które wywołane są przez nadmierne spożywanie słodyczy tj. otyłość, choroby zębów, cukrzyca (wyjaśnienie, że nadmiar cukru w organizmie jest szkodliwy i powoduje złe samopoczucie).

8. „Lizaki dla lalek” – zabawa plastyczna.
Potrzebne będzie kilka kawałków plasteliny w różnych kolorach. Z każdego uformuj cienki, długi wałeczek. Połącz ze sobą kolejne wałeczki, a następnie zwijaj w ślimak. Na końcu nabij gotowy „lizak” na wykałaczkę.

9. Gimnastyka buzi i języka – „Konik”  Izabela Jackowska 

Jedzie koń po bruku, stuka – stuku, puku              Kląskanie językiem ze zmianą tempa. 
Konik woła iha – ha. Czy potrafisz tak jak ja?       Powtarzanie iha – ha. 
Raz jedzie po woli, a raz galopuje. 
Ten dźwięk słyszy każdy i go naśladuje.                  Kląskanie językiem ze zmianą tempa. 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Skip to content