014959
krasnal-2

Nietypowe rodziny

wiewiorka

Nietypowe rodziny

  1. „Jeż” –Czytanie fragmentów bajki Katarzyny Kotowskiej

Pewnego dnia Kobieta wyszła przed dom i ze zdziwieniem spostrzegła, że coś dziwnego stało się ze wszystkimi kolorami. Żółty był mniej słoneczny niż zwykle, czerwony mniej ognisty, zielony stracił swą soczystość, a niebieski poszarzał.

– Mężu, zobacz, co się stało! – zawołała Kobieta. (…)

Kobieta i Mężczyzna nie wiedzieli, co się stało, i nie umieli nic na to poradzić, a tymczasem ich świat tracił barwy i smutniał coraz bardziej, a oni też smutnieli i coraz bardziej nie mieli dziecka, chociaż tak za nim tęsknili. Wreszcie pewnego wiosennego dnia, mimo że słońce świeciło bardzo mocno, w ich ogrodzie znikły ostatnie wspomnienia kolorów i niepodzielnie zapanowała szczerosmutna szarość. Wtedy Kobieta i Mężczyzna zrozumieli – ich dziecko urodziło się całkiem innym rodzicom. Kobieta płakała i miała całą twarz mokrą od łez. I Mężczyzna płakał, chociaż jego łez nie było widać, bo płakała jego dusza. Wreszcie Mężczyzna powiedział:

– Chociaż nie urodziliśmy naszego dziecka, musimy je odnaleźć!

Słyszeli bowiem, że jeśli jakimś rodzicom urodzi się obce dziecko, oddają je na wychowanie do Domu Dzieci i tam prawdziwi rodzice mogą je odnaleźć. (…) I wtedy przyprowadzono Chłopczyka.

Kiedy Kobieta i Mężczyzna go ujrzeli, zdziwili się i przestraszyli – mały Chłopiec o niebieskich oczach miał całe ciało pokryte kolcami jak jeż. Pomyśleli, że znowu zaszła jakaś straszna pomyłka, bo to na pewno nie było ich dziecko – nie mogli przecież mieć synka jeża. (…) Jesienią zbierali grzyby. Piotruś bawił się jarzębiną i kasztanami. Przez całe noce Mama musiała trzymać go za rękę. Któregoś dnia zapytał ją:

 – A u kogo ja byłem w brzuchu?

– Nie u mnie – odpowiedziała.

 – Miałeś wtedy inną mamę. Na szczęście teraz jesteś z nami.

 – Czy płakałaś, jak mnie nie było?

– Tak, bardzo płakałam. Tata też płakał. Ale teraz się cieszymy, bo jesteś z nami. Tego dnia znikło wiele kolców. (…)

Zadajemy dzieciom pytania: O czym była ta historia? Dlaczego ogród poszarzał? Za czym tęsknili kobieta i mężczyzna? Czy kobieta, która stała się mamą chłopczyka, nosiła go w brzuchu? Co oznacza termin „adopcja”? Jak sądzicie, dlaczego chłopiec na początku miał kolce? Dlaczego potem zniknęły? Jak czuł się chłopiec u nowej rodziny? Dlaczego dzieci trafiają do domu dziecka? Jak można pomóc dzieciom z domu dziecka?

 

  1. Zestaw ćwiczeń gimnastycznych:
  • „Rodziny zwierząt” – Mówimy dziecku na ucho, jakim zwierzęciem jest. Podaje nazwy czterech zwierząt (np. kot, pies, kura, kaczka). Dziecko ma za zadanie pokazać jakim zwierzęciem jest. Reszta domowników za zadanie odgadnąć kogo dziecko pokazuje.
  • „Dla mamy” – dziecko razem z Mamą wykonują gesty, o których mowa w piosence: naśladują falujące morze, wielką burzę, następnie podają sobie obie ręce, które mocno ściskają, i razem naśladują kołyszącą się łódkę. ( następnie z Tatą, wystarczy zamienić w rymowance Mama-> na Tata)

 

Gdy na morzu wielka burza, Mama zawsze ze mną jest.

Gdy na morzu wielka burza, Mama zawsze ze mną jest.

Mocną ręką trzyma mnie, łódka nie kołysze się.

Gdy na morzu wielka burza, Mama zawsze ze mną jest.

 

  • „Taniec dla rodziców” – dziecko tańczy do wybranej muzyki na gazecie, tak by nie wyjść stopami poza jej granice. Mama/ Tata wypowiada komendy: Na prawej nodze! Na lewej nodze! W kółeczko! Itd.
  1. „Stemple” – zabawa plastyczna, tworzenie papieru pakownego do prezentów dla rodziców (lub na inną okazje). Dzieci z formują z rolki po papierze toaletowym kształt serca. Maczają rolkę w czerwonej farbie i robią stemple na dużym brystolu. (mogą być też inne różne kształty). (szary papier, farby, rolki po papierze)

Miłego Dnia!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Skip to content