Kochane Wiewióreczki 🙂
1. Zaczniemy dzisiaj od rymowanki którą będziemy ilustrować ruchem
Kapela
Bum-cyk-cyk, bum-cyk-cyk!
Gdy będzie niedziela,
bum-cyk-cyk, bum-cyk-cyk,
to zagra kapela.
Dzieci stoją, wymawiając słowo „bum”, uderzają obiema pięściami w klatkę piersiową, a na słowa „cyk-cyk” pstrykają palcami obu rąk lub klaszczą, potem rytmicznie poruszają rękami, naśladując grę smyczkiem na kontrabasie.
Bum-cyk-cyk, bum-cyk-cyk,
to piękna muzyka,
bum-cyk-cyk, bum-cyk-cyk,
prościutko spod smyka.
Recytując parzyste wersy rymowanki, dzieci mogą także naśladować grę na różnych instrumentach, np.: mogą udawać, że grają na kontrabasie, na skrzypcach, puzonie czy bębenku.
2. „Ile słyszysz dźwięków?” – zabawa matematyczno-słuchowa.
Dziecko siedzi w siadzie skrzyżnym. R. uderza klockiem w klocek lub klaszcze i prosi dziecko, by położyło obok siebie tyle klocków, ile dźwięków usłyszało. Za każdym razem następuje wspólne sprawdzanie wyniku, dzieci mogą liczyć na palcach – kolejno prostując je po każdym usłyszanym dźwięku. W kolejnych wersjach zabawy dziecko tylko słucha – nie widzi, jak R. uderza w bębenek (chowamy się za czymś).
3. „Tyle ruchów, ile dźwięków” – zabawa ruchowa.
Dziecko spaceruje po dywanie. Nagle R. wymienia jakąś czynność, np. klaszczemy, a potem (powoli) uderza klockiem o klocek tyle razy, ile razy ma być wykonana dana czynność. Robimy kilka prób zmieniając czynność (podskakiwanie, tupanie, obracanie się,…)
4. „Zabawy z rytmem”.
Rodzic i dziecko trzymają po dwa twarde klocki w rękach (mogą być zakrętki od butelek lub coś innego). Rodzic wystukuje (powoli) rytm złożony max z 4 dźwięków, dziecko próbuje go powtórzyć. Zestawy różnią się od siebie układem dźwięków (kropka to dźwięk, pauza to przerwa). Najpierw ustalamy zasadę- rodzic „gra” a dziecko patrzy i słucha, dopiero kiedy R. mówi „teraz ty” dziecko powtarza.
* * * *
** **
* * **
** * *
5. Teraz posłuchajcie piosenki o instrumentach muzycznych 🙂
Naśladujcie podczas słuchania gesty tak, jak jest to wskazane w piosence.
6. A może macie ochotę pokolorować bębenek?
Pamiętajcie o starannym kolorowaniu- dokładnie wypełniamy kontur. Staramy się też przestrzegać konturu.