014959
krasnal-2

Zadania na wtorek 31 marca

wiewiorka

Zadania na wtorek 31 marca

Zadania od Pani Mirki 🙂

CO ROBIĄ PTAKI WIOSNĄ?
I Wiosną przyroda budzi się do życia. Widać to po roślinach , drzewach , krzewach. Zmiany są też u zwierząt. Rodzą się im dzieci , czyli młode. Do kraju wracają ptaki, które odleciały przed zimą: SKOWRONEK, BOCIAN,CZAJKA,SZPAK, JASKÓŁKA, SŁOWIK, REMIZ. I wszystkie ptaki zaczynają to, co robią każdej wiosny – szukają miejsca na gniazdo i ciężko pracują, by je zbudować. Gdzie -na gałęziach drzew, w dziuplach, w zaroślach, w trawie, pod dachem budynków. Z czego –z różnych materiałów/ gałązki, źdźbła trawy, glina, ziemia, piórka, nawet folia i papierki wyrzucone przez ludzi/. Gdy są gotowe – samica składa jajka –potem je wysiaduje ogrzewając swoim ciałem ( często na zmianę z samcem). Po upływie określonego czasu , wykluwają się młode-czyli pisklęta. Trzeba je karmić, chronić przed niebezpieczeństwem. Gdy nabiorą sił, wylatują z gniazd. Za rok – wiosną – to one będą zakładać swoje gniazda. Czasem ptaki korzystają z budek lęgowych , które przygotowali ludzie.


Rodzice przeczytają Wam opowiadanie pt. Gdzie budować gniazdo? – H. Zdzitowieckiej.

– Nie ma to jak głęboka dziupla! Trudno o lepsze i bezpieczniejsze mieszkanie dla dzieci – powiedział dzięcioł. – Kto to widział, żeby chować dzieci w mroku, bez odrobiny słońca – oburzył się skowronek. – O, nie! Gniazdko powinno być usłane na ziemi, w bruździe, pomiędzy zielonym, młodym zbożem. Tu dzieci znajdą od razu pożywienie, tu skryją się w gąszczu… – Gniazdo nie może być zrobione z kilku trawek. Powinno być ulepione porządnie z gliny, pod okapem, żeby deszcz dzieci nie zmoczył. O, na przykład nad wrotami stajni czy obory – świergotała jaskółka. – Sit, sit – powiedział cichutko remiz. – Nie zgadzam się z wami. Gniazdko w dziupli? Na ziemi? Z twardej gliny i przylepione na ścianie? O, nie! Spójrzcie na moje gniazdko utkane z najdelikatniejszych puchów i zawieszone na wiotkich gałązkach nad wodą! Najlżejszy wiaterek buja nim jak kołyską… – Ćwirk! Nie rozumiem waszych kłótni – zaćwierkał stary wróbel. – Ten uważa, że najbezpieczniej w dziupli, tamtemu w bruździe łatwo szukać ukrytych w ziemi owadów. Ba, są nawet ptaki budujące gniazda tylko w norkach, w ziemi albo wprost na wodzie… Ja tam nie jestem wybredny w wyborze miejsca na gniazdo. Miałem już ich wiele w swoim życiu. Jedno zbudowałem ze słomy na starej lipie, drugie – pod rynną, trzecie… hm… trzecie po prostu zająłem jaskółkom, a czwarte – szpakom. Owszem, dobrze się czułem w ich budce, tylko mnie stamtąd wyproszono dość niegrzecznie. Obraziłem się więc i teraz mieszkam kątem u bociana. W gałęziach, które poznosił na gniazdo, miejsca mam dosyć, a oboje bocianostwo nie żałują mi tego kącika.

Jak wyglądają ptaki z opowiadania , możecie zobaczyć na str. 62 (64) KP3(książka fioletowa). Obok str. 63 (65) jest historyjka obrazkowa o wilgach- spróbujcie ja opowiedzieć . Jeśli możecie, zróbcie ćwiczenia z dołu tych stron.

http://www.mac.pl/publikacje

(pamiętamy- poza nawiasem- strona w książce prawdziwej, w nawiasie- w książce w wersji elektronicznej)


Mała przerwa na ruch , np. Bocian patroluje łąkę ( wysoko kolana –klekotanie dziobem ze złożonych dłoni) – bocian podrywa się do lotu(machanie szeroko rozłożonymi rękoma w górę, w dół) – bocian ląduje i odpoczywa ( stanie na jednej nodze).


II Wszystkie ptaki łączy jedno. Są to jajka.
Jajka dają nowe życie ( gdy ptak je wysiaduje). Są też pokarmem – bardzo wartościowym.

Słowo –jajka- podzielcie na sylaby (policzcie) i na głoski (policzcie). Teraz układacie schemat używając białych kartoników: długie jako sylaby ( tyle kartoników, ile sylab), krótkie jako głoski( tyle kartoników, ile głosek).
Powtarzcie te same czynności ze słowem Jagoda ( imię żeńskie).
Gdy schemat gotowy – budujemy model – z kartoników niebieskich (spółgłoski) i czerwonych(samogłoski).
PAMIĘTAMY !!!!! SPÓŁGŁOSKI WYMAWIAMY KRÓTKO- by nie było słychać drugiego dźwięku (np. b-by; c-cy, s-sy).


Teraz oglądacie literę j J (drukiem i pisane) – najlepiej w ćwiczeniach zielone- 6latki s. 52 (54) i różowe- 5latki s. 64 (66). Mogą napisać je Rodzice na dużej kartce .
Następnie na kartonikach niebieskich napiszcie ( a może macie kartoniki z literkami gotowe) literę j małą, literę J wielką i podłóżcie na właściwe miejsce pod modelem. Możecie podłożyć też pozostałe litery, które już znacie.


Teraz zróbcie zadania z ćwiczeń –zielonych str. 52- 53 (54-55) ; różowych str. 64 (66).
Dla utrwalenia dzieci mogą wyszukiwać literki j J w gazecie, uformować je ze sznurka, wstążki, z plasteliny.


Zasłużyliście już na odpoczynek. Do jutra!!!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *