014959
krasnal-2

Zadania na wtorek 28 kwietnia.

wiewiorka

Zadania na wtorek 28 kwietnia.

STRAŻNICY PRZYRODY – O TYM, JAK ZACHOWYWAĆ SIĘ W LESIE.
I Obejrzyjcie ilustracje w czytance na stronach 66-68(68-71) , a następnie posłuchajcie opowiadania.

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/npoia-bbplus-ks/mobile/index.html

Przedszkolaki bardzo lubią wycieczki. Odwiedziły już zoo, ogród botaniczny i Muzeum Lalek. Tym razem grupa Ady wybrała się do lasu na lekcję przyrody, bo nauka w terenie jest znacznie ciekawsza niż zwykłe opowieści. Dzieci koniecznie chciały obejrzeć paśniki dla zwierząt. W świecie zwierząt nastąpiło wielkie poruszenie. – Schowajcie się! – krzyknął płochliwy zając. – Idą tu małe człowieki! – Nie mówi się człowieki, tylko ludzie – poprawiła go łania, spokojnie przeżuwając młode pędy drzew iglastych. – Na pewno zaatakują kijkami nasze mrowiska! – pisnęły przerażone mrówki. – Kiedyś wielki dwunożny człowiek podeptał nasze całe królestwo! – Pobiegnę wywęszyć, jakie mają zamiary – oznajmił lis i ruszył przed siebie, wymachując puszystą kitą. – Boimy się hałasu – pisnęły zajączki, tuląc się do uszatej mamy. – Tydzień temu ludzkie istoty zostawiły w lesie pełno śmieci: puszki, sreberka po czekoladzie i butelki! – krzyknął oburzony borsuk. – Chyba nie wiedzą, że kiedy słońce rozgrzeje zbyt mocno szklaną butelkę, to może wywołać pożar lasu! – To straszne! – oburzyła się wiewiórka. – Zaraz przygotuję pociski z orzechów i będę nimi rzucać. Pac! Pac! W tej samej chwili zza drzew wyłonił się jeleń i dostojnym krokiem zbliżył się do paśnika. – Witam państwa – przywitał się. – Słyszałem, że boicie się ludzi. Powiem wam, że bać się należy myśliwych, którzy mają strzelby, ale nie ludzkich dzieci, bo one mają dobre serca. – Tiuu, tiuu! My znamy te maluchy! – odezwały się ptaki. – Zimą sypią dla nas ziarenka i szykują słoninkę w karmnikach, żebyśmy nie zamarzły z głodu. Nadbiegł zziajany lis i, łapiąc oddech, wysapał: – Kochani, nie ma się czego bać! Te człowieki to bardzo miłe stworzenia. – Nie mówi się człowieki, tylko ludzie – po raz drugi odezwała się łania. – No dobrze, ludzie. Duże stworzenie w spódnicy mówiło do nich „moje kochane przedszkolaki” czy jakoś tak… Urządzili sobie piknik na polanie, a potem posprzątali wszystkie śmieci. Na trawie nie został ani jeden papierek po kanapkach, ciastkach i cukierkach. Wszystkie butelki po sokach i pudełeczka po jogurtach wyrzuciły na parkingu do wielkiego kosza na śmieci. – A nie krzyczały? – szepnęły wciąż wystraszone zajączki. – Ależ skąd! One dobrze wiedziały, że w lesie trzeba być cicho, żeby nas nie płoszyć. – O! To znaczy, że szanują nas i las – powiedziała do rymu pani zającowa.
– Szanować las najwyższy czas! – odpowiedziały chórem zwierzęta. Tego dnia dzieci wróciły z wycieczki bardzo zadowolone. Nauczycielka pochwaliła wszystkie za to, że w lesie zachowywały się tak, jak należy: nie hałasowały, nie niszczyły mrowisk i norek, nie zrywały żadnych roślin bez zgody pani i pięknie posprzątały po zakończonym pikniku. – A może narysujecie to, co najbardziej zapamiętaliście z dzisiejszej wycieczki? Zrobimy wystawę o lesie. – Tak! Chcemy! – Ja namaluję wiewiórkę – ucieszyła się Zuzia. – I ptaszki. – A ja narysuję mech – postanowił Jacek. Pani rozdała dzieciom kartki, kredki i farby. Sama też postanowiła coś namalować. Powstały prawdziwe dzieła sztuki: drzewa iglaste oświetlone słońcem, wiewiórka, ślady kopytek, zielona polana i ptaszki na gałęziach. Jacek namalował czarną plamę i oznajmił wszystkim, że to jest nora niedźwiedzia. Ada narysowała lisa trzymającego w łapkach jakiś dziwny przedmiot. – Co to jest? – zapytała Kasia. – To jest lis – odpowiedziała Ada, chociaż uznała, że bardziej przypomina psa niż lisa. – A co on trzyma? – Lornetkę – odpowiedziała Ada. – Lornetkę? Przecież lisy nie używają lornetek – stwierdził Piotrek. – Nie widziałem tam żadnego lisa. – A ja widziałam – odparła Ada. – Cały czas nas podglądał! – Naprawdę? – Naprawdę. Ciągle nas obserwował, a zza drzewa wystawała jego ruda kita. – To dlaczego nam nie powiedziałaś? – Nie chciałam go spłoszyć. Widocznie sprawdzał, czy umiemy się dobrze zachować w lesie. – Pewnie, że umiemy! – stwierdził Piotrek. Nauczycielka zebrała wszystkie obrazki i przyczepiła je do specjalnej tablicy. – Jaki tytuł nadamy naszej wystawie? – zapytała dzieci. Było wiele propozycji, ale najbardziej spodobał się wszystkim pomysł Ady: „Czas szanować las”. Jednak największe zdziwienie wywołał rysunek nauczycielki. – Dlaczego pani powiesiła pustą kartkę? – zdziwiły się dzieci. – Ona nie jest pusta – uśmiechnęła się tajemniczo pani. – Przecież pani nic nie narysowała… – Narysowałam w wyobraźni. Mój rysunek przedstawia leśną ciszę. Oj, nasza pani zawsze nas czymś zaskoczy!

FLORA I FAUNA oznacza rośliny i zwierzęta.
Odpowiedzcie na pytania:
-Jakie miejsca odwiedziły już dzieci z grupy Ady?
-Gdzie chciały wybrać się tym razem?
-Co chciały tam zobaczyć?
-Jak zareagowały zwierzęta leśne , gdy dowiedziały się o zamiarach dzieci?
-Dlaczego się bały?
-Co powiedziały o dzieciach jeleń, ptaki, lis?
-Co zrobiły dzieci po powrocie do przedszkola?
-Kogo narysowała Ada? Dlaczego?
-Jaki tytuł wystawy zaproponowała Ada?
-Co narysowała pani? Co przedstawiał jej rysunek?


Teraz wróćcie do czytanki i odczytajcie teksty pod ilustracjami .


Na koniec poszukajcie w KP4 (książka fioletowa) s. 12- 13 (14- 15) ilustracji przedstawiającej sprzątanie lasu przez dzieci przed opuszczeniem lasu. Możecie posłuchać lub przeczytać wiersz .

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/druk/npoia-bbplus-kp-4.pdf


II Zabawa ECHO – Rodzic wyklaskuje dowolny rytm – Wy powtarzacie ; może być wersja z wyrazami wypowiadanymi sylabami .


III Już wiele się dowiedzieliście na temat przyrody – spróbujcie odpowiedzieć na pytanie Kto w przyrodzie jest ważniejszy : rośliny czy zwierzęta? Czy zwierzęta mogłyby żyć , gdyby nie było roślin?


IV Zadania z KP4 (fiolet.) str. 16(18) .

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/druk/npoia-bbplus-kp-4.pdf


V Narysujcie pracę na temat: Jaki piękny jest świat.


VI Zabawa PRAWDA –NIEPRAWDA .
– Sowa nazywana jest lekarzem drzew.
– Wiewiórki bardzo sprawnie biegają po gałęziach drzew.
– Las i park to jest to samo.
– Borsuk mieszka w dziupli drzew.
– W lesie należy zachowywać się jak najgłośniej.
– Lisy uwielbiają jeść trawę.
– Paśniki służą do karmienia zwierząt zimą.
– Bociany odlatują na zimę do ciepłych krajów.

 

VII Spróbujcie policzyć :
– Wilga zniosła 9 jajek. Gdy wyleciała z gniazda na łowy, kukułka podrzuciła jej 2 jajka. Ile jajek znalazła wilga po powrocie? A ile piskląt wilgi wykluło się z jajek, które były w gnieździe?…(łatwe)- spróbujcie zapisać.
– Borsuk i jego żona wykopali 4 norki . Potem pomyśleli, że to za mało dla ich rodziny. Aby każde borsuczątko miało swój pokoik, muszą wydrążyć jeszcze 4 norki. Jeśli każdy borsuk śpi osobno (czyli sam), to ile było wszystkich borsuczątek? ( trudne)
– Wiewiórka robi zapasy zimowe. Ponieważ wiewiórki ukrywają zapasy w kilku miejscach, znalazła 2 kryjówki na ziemi i 2 na drzewie. Do każdej kryjówki schowała po 2 orzeszki i 1 szyszce. Ile orzeszków i ile szyszek przygotowała sobie na zimę? Możecie zapisać liczbowo (6-latki) albo liczmanami (5-latki).


VIII Co oznaczają słowa flora, fauna ?


Jutro segregujemy śmieci.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *