014959
krasnal-2

Zadania na środę 15 kwietnia.

wiewiorka

Zadania na środę 15 kwietnia.

Dzień dobry, piękny chociaż chłodny 🙂


Dzisiaj zajmiemy sie mierzeniem.

1. Najpierw poćwiczymy buzię, żeby ją usprawnić.
Ćwiczenia ortofoniczne na podstawie wiersza “Podwórkowa awantura”.
Kura gdacze, kaczka kwacze –
goni kurę mokrą raczej.
Gęś też syczy, kogut pieje.
Gwałtu! Rety! Co się dzieje?
Ryczy krowa, świnia kwiczy,
a indyk się rozindyczył.
Kot mysz goni, głośno miauczy.
– Dość awantur! Już wystarczy!
Tak pies Burek głośno szczeka
i już słychać go z daleka.
Koza meczy: mee, mee, mee…
– Czego psisko mądrzy się?
Dla ochłody – wiadro wody
poleją na głowy, brody!
Wyszły z mody awantury!
A sio, gęsi, a sio, kury!
– Powiedziała, co wiedziała,
białą brodą pokiwała,
pochyliła nisko rogi.
– Cisza! Spokój! Zejść mi z drogi!
Awantura się skończyła,
bo ta koza groźna była.

Wyjaśniamy niezrozumiałe zwroty, a następnie pytamy:
− Które zwierzęta brały udział w podwórkowej awanturze?
− Jakie zwierzę próbowało je uspokoić?
– W jaki sposób to zrobiło?

Zwrócamy uwagę na głosy, jakie wydawały zwierzęta. Jeszcze raz czytamy wiersz, dziecko naśladuje ich odgłosy.

 

2. Zabawa ruchowa- kalambury 🙂
Dziecko naśladuje ruchowo wybrane przez siebie zwierzę (nie mówi, co to jest). Rodzic odgaduje, co dziecko pokazuje. Po ewentualnych 3 nietrafionych odpowiedziach zdradza, co to było. W ten sposób pokazuje 2- 3 zwierzęta.

 

3. Dłuższy, krótszy – ćwiczenia w mierzeniu długości.
(To są ćwiczenia dotyczące zrozumienia stałości miary.) Przygotowujemy osiem tej samej długości tasiemek lub pasków papieru w dwóch różnych kolorach- po 4 z każdego koloru. Układamy z pasków dwie drogi (każda składa się z czterech pasków w tym samym kolorze, np. droga czerwona i droga żółta).

* Dwie drogi równoległe (końcówki pasków muszą się dotykac, to ma być ciagła droga)
_ _ _ _
_ _ _ _

Pytamy: − Czy obie drogi mają taką samą długość?

* Teraz jedna z dróg “zakręca”- układamy paski drugiej drogi “załamujące” linię (końcówki pasków dotykają się, układamy je bez przerw)
_ _ _ _
_/\_

− Czy teraz drogi mają taką samą długość? − Dlaczego uważacie, że czerwona droga (ta, która u nas nie “zakręciła”) jest dłuższa?

* Wracamy jeszcze raz do pierwszego przypadku.
_ _ _ _
_ _ _ _

− Czy drogi mają taką samą długość? − Dlaczego tak uważacie?

* Znów jedna z dróg “zakręca”.
_ _ _ _
/\/\

− Czy drogi nadal mają taką samą długość?
− Jak można udowodnić, że są tej samej długości? (Drogi mają taką samą długość, bo nadal są te same cztery paski, tylko przesunięte. Nie zabralismy żadnego paska, ani nie dodaliśmy).


4. Mierzenie szerokości dywanu stopa za stopą.
Jeśli mamy mały dywan. Jeśli nie mamy, wyznaczamy coś innego do zmierzenia, np odległość nogi od stołu do szafy,… (odległośc powinna wynosić ponad 1 metr). Dziecko mierzy szerokość dywanu, stawiając stopę przed stopą (palce jednej stopy dotykają pięty drugiej stopy, czyli tzw. tip- topy) i głośno liczy. Potem tę samą odległość mierzy rodzeństwo i rodzice. Zapisujemy wyniki.
− Dlaczego wyszły różne wyniki?
− Czy stopy wszystkich, którzy mierzyli ilość kroków są jednakowej długości?

 

5. Mierzenie długości dywanu krokami.
Mały dywan lub odległość np od szafy do drzwi. Każde dziecko i rodzice po kolei mierzą długość dywanu krokami głośno licząc. Pilnujemy, żeby to były normalne kroki, a nie nadmiernie wydłużone, lub drobniutkie. Zapisujemy wyniki.
− Dlaczego wyszły wam różne wyniki?
− Z czym jest związana długość waszych kroków? (Ze wzrostem).


6. Pokaz linijki, miarki krawieckiej, miary budowlanej.
Pokazujemy je dziecku, tlumaczymy do czego służą i jak się ich używa. Mierzymy przy ich pomocy dywan lub coś innego, co poprzednio mierzyliśmy krokami i stopami.


7. Praca w książkach

* Karty pracy (fioletowe), cz. 4, s. 7- 8 (9- 10). Lepiej wydrukować.

http://www.mac.pl/publikacje

Dziecko zastanawia się, która tasiemka jest dłuższa i jak to sprawdzić. Koloruje tasiemki. Rysuje kurczęta według wzoru. Koloruje trzecie kurczę licząc od prawej strony. Koloruje tak samo fragmenty puzzli przedstawiające zwierzęta i ich młode.

* Książki różowe (5latki)
s. 70 (72) Drukujemy. Jeśli nie możemy wydrukować, narysujmy dziecku coś jak najbardziej podobnego. Dziecko rysuje po śladzie i koloruje.

* Książki zielone (6-latki)
s. 66 i 68 (68 i 70) Dziecko czyta i przyporządkowuje zdania do obrazków. Rysuje zwierzę będące rozwiązaniem zagadki

 

Miłej pracy 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Skip to content