014959
krasnal-2

Zadania na środę 13 maja.

wiewiorka

Zadania na środę 13 maja.

ŚRODA, 13-05-2020
POJEMNOŚĆ – CO TO ZNACZY?

I / POJEMNOŚĆ to najprościej – wielkość wnętrza naczynia.
OZNACZENIE ( R ) – to uwagi przeznaczone dla Rodziców, gdyż dziś potrzebna będzie szczególnie duża pomoc z ich strony. Bardzo dziękuję!
Jest to trudne pojęcie dla dzieci w wieku przedszkolnym, dlatego najpierw muszą nauczyć się określać ilość cieczy w naczyniu za pomocą stwierdzenia TYLE SAMO. Najlepiej , gdy poprzedza to zabawa z wodą (zabarwioną, bo lepiej widoczna). Naczyniem będą butelki bez etykiet (lub słoiki) , zakręcane, bezbarwne. Butelki powinny cały czas znajdować się na poziomie wzroku dziecka. Każde dziecko może potrzebować różną ilość czasu, by dojść do stwierdzenia – tyle samo. Nie należy ponaglać i krytykować. Z pewnością wielu osiągnie to szybko. Dziecko powinno samo wyciągać wnioski.

Potrzebne są:
– lejek, 5 jednakowych butelek (lub słoików) z nakrętką, zabarwiona woda, pisak, kubek po jogurcie jako miarka. Dzbanek do wody zabarwionej, by zgodnie z naszą zasadą: Oszczędzaj wodę! jej nie marnować!!!!

1 KROK / Określanie, ile wody jest w butelce.
Napełnij wodą 2 butelki do 1/3 ich wysokości (dokładnie) . Zakręć bardzo starannie. Przyjrzyj się ile jest wody ! Jedna z butelek stoi bez zmian. Powoli przewróć drugą butelkę i patrz co się dzieje z wodą. Połóż butelkę.
Czy teraz jest tyle samo wody w tej butelce , ile poprzednio, gdy stała? ; Czy mniej?; czy więcej? ……………………………………………………………….. Wody jest tyle samo, ale żebyście uwierzyli, postawcie tę butelkę obok stojącej. Tyle samo?………..
Powtórz te czynności z drugą butelką. …………. Co się działo?……..

– ( R) – Jeśli dziecko mówiło, że wody jest więcej po przewróceniu butelki – to dlatego, że skupiło się na obserwowaniu powierzchni wody, a nie jej słupa wysokości. Trzeba więc jeszcze poćwiczyć procedurę.


2 KROK/ Określanie gdzie wody jest więcej, gdzie mniej.
5 jednakowych butelek – w tym dwie z poprzedniej zabawy . Ustaw butelki w szeregu i napełnij wodą, by była różna jej ilość.
Teraz popatrz. Czy wody jest tyle samo? …….. ……..Co zrobić, by było tyle samo?…………. ………… Gdy mniej – dolać, gdy więcej – wylać! Gdy będzie tyle samo wody we wszystkich butelkach – przewróć co drugą butelkę – które to będą ? ……………….( brawo ! Druga, czwarta) . Co teraz widzisz ? ……………Czy wody jest nadal tyle samo? ………………………………………..
( R) – Odpowiedzi mogą być różne (gdy dziecko patrzy na wysokość słupa wody – to w stojących będzie widzieć więcej –w leżących mniej; gdy na powierzchnię wody – to w leżących będzie więcej, a w stojących mniej).
Znowu postaw butelki – czy jest tyle samo wody?……………………………
Teraz przewróć pierwsza, trzecią i piątą butelkę i znowu popatrz . Co widzisz ?……………… Postaw znowu butelki i odpowiedz – czy jest tyle samo wody? …….

3 KROK/ Ile kubków wody zmieści się w butelce?
Potrzebne: 1 butelka i kubek, który posłuży za miarkę, pisak.
Wlej do butelki 1 kubek wody i zaznacz pisakiem dokąd sięga . Tak samo z kolejnymi kubkami – do czterech. Czy pamiętasz ile kubków wody wlałeś ?…………… Jeśli nie pamiętasz – policz kreski na butelce. Jeśli nie potrafisz – wylej wodę i wlewaj znowu – zaznaczając kreski. Możesz ćwiczyć dolewając po 1 kubku , aż będzie pełna butelka.
( R) – gdy dziecko opanuje ten etap( tzn. jeśli zmiana wyglądu wody w butelce nie będzie mu przeszkadzać, sugerując ,że wody jest mniej lub więcej) – można wprowadzić pojęcie LITRÓW.

4 KROK / Wprowadzamy litr jako miarę pojemności naczynia.
Potrzebne: lejek i 3 butelki o poj. : 1l; 2l; 0,5l.
Do mierzenia ilości płynów ludzie używają LITRÓW. To jest miara ilości płynu (Ty używałaś/eś jako miarki kubka ).
-Wlej do butelki 1 litrowej wodę, potem przelej ją do butelki 2-litrowej. Co widzisz?………………….. Zapełniła się tylko połowa butelki . Wlej jeszcze jedną butelkę 1litrową – co teraz widzisz?…….. Powtórz to samo przy użyciu butelki 0,5l i butelki 1 l.

Te ćwiczenia przeprowadź z butelkami o różnych kształtach, ale tej samej pojemności – (wąska i wysoka; niska i szeroka). Jednak zawsze stosuj tę samą miarkę. Np. wlej po 2kubki wody do każdej butelki . Co wtedy zaobserwujesz?…………………………. Czy kształt naczynia ma wpływ na ilość wody? ……………………………


( R) – te zabawy trudno przeprowadzić za jednym razem . Raczej należy poświęcić im więcej czasu. Ułatwią dziecku zrozumienie zagadnienia jednostek pomiaru cieczy w szkole.

 

II / Możecie zrobić jeszcze zadnia z Kart Pracy nr 4 (fiolet) ze str. 32

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/druk/npoia-bbplus-kp-4.pdf


Jutro odpoczniecie!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *