014959
krasnal-2

Zadania na poniedziałek 23 marca.

wiewiorka

Zadania na poniedziałek 23 marca.

Drodzy Rodzice, kochane „Słoneczka” 🙂

Rozpoczynamy nowy temat- „Marcowa pogoda, czyli co słychać u Pani Wiosny?”. Będzie to zlepek dwóch tematów- o pogodzie, początkach wiosny oraz wiosennych zmianach w przyrodzie. Są tak blisko ze sobą związane, że wolę je połączyć.

Od dzisiaj będę publikowała zadania tylko na jeden dzień. Mam nadzieję, że pomoże to lepiej rozłożyć pracę i wygospodarować siły na nią 🙂

Zadania na poniedziałek 23 marca.

1. Czy wiesz, co to jest Marzanna?

Marzanna to kukła często wykonana ze słomy i starych ubrań. Symbolizuje zimę. 21 marca, czyli pierwszego dnia kalendarzowej wiosny, Marzannę palono, lub topiono w rzece, aby wraz z wodą popłynęła do morza i nie wróciła już w danym roku. W ten sposób ludzie żegnali zimę, której mieli już dość. Wszyscy bowiem tęsknili za ciepłem, zapachem kwiatów i śpiewem ptaków. Topienie Marzanny to zwyczaj, który oprócz Polski znany jest również w Czechach i na Słowacji.

 

2. Posłuchaj wiersza o Marzannie czytanego przez rodziców.
Utopimy Marzannę
Utopimy Marzannę szkaradną.
niech z nią troski zimowe przepadną.
Już zrobione wiosenne porządki,
sprzątnęliśmy wszystkie kątki.
Jeszcze chłodno, jeszcze błoto na razie,
lecz na wierzbach widziałam dziś bazie.
A wczoraj widziałam przebiśnieg,
wkrótce pierwsze rozwiną się liście.
Chodźmy, chodźmy Marzannę wyrzucić!
Niech śnieg z mrozem już nie wróci.
Pójdziemy wesoło ze śpiewem radosnym
bo dziś musimy poszukać wiosny.
Weźmy się za ręce, gdy wiosnę spotkamy.
niech widzi jak ładnie chodzimy parami.

Pytania dla dziecka:
Jakie oznaki wiosny wymienione były we wierszu?
Czy od razu zrobiło się ciepło i wiosennie?

 

3. Mam dla Ciebie jeszcze film o topieniu Marzanny. Przypomnij sobie, jak w przedszkolu w poprzednich latach żegnaliśmy zimę. Czy było tak samo? (drodzy Rodzice, to najlepszy film, jak udało mi się znaleźć pomimo faktu, że w internecie niby wszystkiego jest pełno…)

https://www.bing.com/videos/search?q=marzanna+youtube&&view=detail&mid=5F7BE146D9C90B79687F5F7BE146D9C90B79687F&&FORM=VDRVRV

 

4. Posłuchaj piosenki o wiośnie;
https://www.bing.com/videos/search?q=piosenka+o+wio%c5%9bnie+youtube&&view=detail&mid=C5327BFBC4E9F97B57E7C5327BFBC4E9F97B57E7&&FORM=VDRVRV

Posłuchaj jeszcze raz. Spróbuj klaskać do rytmu albo zagrać na jakimś domowym instrumencie, np. na odwróconym wiaderku, grzechotce z butelki i grochu,…

 

5. Posłuchaj listu od „Pani Wiosny”. Spełnij jej prośby (dziecko rysuje na kartce).
Dzień dobry, nareszcie przyszłam do Was. Zgubiłam jednak gdzieś koszyk z moimi wiosennymi skarbami. Pomóż mi.
* Narysuj kwiaty, ale poproszę, żeby było ich więcej, niż 5.
* Narysuj ptaki. Poproszę, żeby było ich tyle samo, ile narysowałeś/ narysowałaś kwiatów.
* Narysuj niebieskie chmurki. Poproszę, żeby było ich o 4 mniej, niż ptaków.
* A teraz narysuj jeszcze 3 białe chmurki. Ile jest razem niebieskich i białych chmurek? Napisz to na kartce (chodzi o równanie … + 3 =…

 

6. Pora na pracę plastyczną. Narysuj to samo, co jest na załączonej karcie. Co to może być? Do czego jest podobne? Potem dorysuj coś, żeby powstał ładny obrazek. Powodzenia 🙂

(Drodzy Rodzice. Załączony obrazek jest kartą pracy do ćwiczeń grafomotorycznych, czyli usprawniających ruchy ręki odpowiedzialne za ładne pisanie, autorstwa prof. Marty Bogdanowicz, która opracowała je na podstawie metody Hany Tymichovej. Dzieci znają już karty pracy tej autorki, w przedszkolu pracujemy na nich. Jednak w odróżnieniu od tych dotychczas używanych tu pracujemy inaczej. Dotychczas dziecko miało narysować po śladzie i pokolorować, lub dorysować coś, żeby powstał obrazek. Te karty pracy robimy inaczej. Jeśli dziecko chce, może narysować po śladzie, potem jednak ma samodzielnie na osobnej kartce narysować to, co było na karcie. Potem dorysowuje coś, żeby powstał obrazek, koloruje. Musi jednak być element samodzielnego rysowania.)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *