ŚWIĘTO FLAGI.
I / Pytanie nietrudne, każdy to przyzna: Jak się nazywa nasza ojczyzna ?……………………
OJCZYZNA – to kraj, który uważam za swój; to miejsce, gdzie się urodziłam, wychowałam, mieszkam; gdzie się dobrze i bezpiecznie czuję; gdzie jest moja rodzina.
Ten, kto Ojczyznę kocha i szanuje; o nią dba i robi wszystko, by była silna, bezpieczna i piękna – to PATRIOTA.
Każdy patriota zna i szanuje znaki, które jego Ojczyznę odróżniają od innych krajów na świecie; które pokazują skąd pochodzi . Te znaki to SYMBOLE NARODOWE. Są nimi:
– FLAGA BIAŁO-CZERWONA
– GODŁO – ORZEŁ BIAŁY W KORONIE
– HYMN NARODOWY – MAZUREK DABROWSKIEGO
Co roku w dniu 2 maja obchodzimy DZIEŃ FLAGI. Wyrażamy radość i dumę z bycia Polakami. Pokazujemy, że pamiętamy o naszej fladze i ją szanujemy – poprzez wywieszanie jej przed domami, oknami, balkonami.
Jak pamiętacie – polska flaga składa się z dwóch pasów poziomych, równej szerokości, biały na górze – czerwony na dole (nie wolno zamieniać ich miejscami ). Flaga powinna być czysta, w całości, bez ozdób; osadzona na drzewcu; nie może dotykać ziemi. Nie wolno jej szarpać, drzeć, opryskiwać. Nie powinna też być wywieszona zbyt długo ( tygodniami po terminie).
II / Posłuchajcie opowiadania “Dzień flagi”, oglądając jednocześnie ilustracje w czytance (Nowe przygody…… -dzieci na łące) na str.70-71 (we flipbooku 72-74).
https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/npoia-bbplus-ks/mobile/index.html
W przedszkolu gruchnęła wieść, że zbliża się Dzień Flagi Rzeczypospolitej Polskiej i wszystkie przedszkolaki będą malować chorągiewki. – A po co? – spytała Lenka. – Na jaki kolor? – chciał wiedzieć Alan. – Na czerwony – powiedział Szymek. – Nie. Na biały – sprostowała Ada. – A po co? – ponownie spytała Lenka. – Będziemy z nimi maszerować. Flagi byłyby dla was za ciężkie – wyjaśniła pani. – Tylko wojsko maszeruje. My nie jesteśmy wojskiem – zauważył Alan.
– Ale jesteśmy Polakami, a to dzień poświęcony naszej polskiej fladze. Z tej okazji możemy nawet maszerować – powiedziała z uśmiechem pani. – Drugiego maja przemaszerujemy przez całe osiedle. – Dostaniemy prezenty? – zapytał Hubert. – To Dzień Flagi, a nie Dzień Dziecka – zauważył Szymek. Hubert się naburmuszył. Jednak musiał przyznać, że Szymek ma rację. Jeśli już wręczać prezenty, to polskiej fladze, a nie przedszkolakom, którzy z pewnością nie są ani flagami, ani chorągiewkami. Wszyscy lubią malować, więc chwilę później Ada, jej koleżanki i koledzy z zapałem przystąpili do pracy. Jednak malowanie chorągiewek nie było wcale proste. Wymagało szczególnej uwagi. Ci, którzy się zagapili i zamalowali na czerwono więcej niż połowę chorągiewki, musieli malować od nowa. Bo przecież chorągiewka w polskich barwach powinna być tylko w połowie czerwona. Ada też nie od razu była zadowolona ze swojej pracy. – Dobrze, że na chorągiewkach nie trzeba malować komarów. Komary są strasznie trudne do wykonania – pocieszyła ją Lenka. – Muchy też – dodała Ada. I poczuła ulgę, że nie musi malować ani mrówek, ani much, tylko czerwony pas na białej chorągiewce. W Dniu Flagi przedszkolaki z przedszkola Ady wzięły udział w radosnym marszu po osiedlu. Każde dziecko niosło dumnie własnoręcznie wykonaną biało-czerwoną chorągiewkę. Dzieci machały nimi, aż furczało. Ada widziała las rąk przed sobą i czuła, że wszyscy, ona także, robią coś bardzo ważnego. Żałowała, że nie widzą jej rodzice i Olek, i babcia z dziadkiem. Przechodnie z podziwem patrzyli na maszerujących. – O, widzę, że mali Polacy też świętują – pochwaliła ich jakaś pani w sukience w paski. Ada czuła dumę, że mieszka w Polsce, że maszeruje z biało-czerwoną chorągiewką i że jest Polką – może trochę małą, ale co tam: przecież kiedyś urośnie. – Będę wtedy maszerowała z dużą flagą, żeby było ją widać aż z kosmosu – powiedziała. – Nasze chorągiewki też widać – zapewniła ją Lenka. Ada i Lena podniosły swoje chorągiewki jeszcze wyżej i pomachały kosmonautom i kosmitom. Niech wiedzą, że polska flaga świętuje, a z nią świętują mali Polacy.
Potem odpowiedzcie na pytania :
-Dlaczego przedszkolaki malowały flagi?
-Na co musiały uważać dzieci podczas malowania flagi?
-Czy to jest ważne, że szerokość pasów na fladze musi być taka sama?
-Jak czuła się Ada maszerując w pochodzie z chorągiewkami?
-Z czego była dumna?
III / 6-latki czytają głośno teksty pod ilustracjami w czytance.
IV Praca plastyczna : z białej i czerwonej krepy utoczcie kuleczki, którymi potem wykleicie flagę .
Kuleczki zrobicie z kawałków 4X4 cm (dla niecierpliwych mogą być większe kawałki). Jednak im mniejsze są kuleczki, tym ładniej wygląda kompozycja. Wielkość samej flagi dowolna – ale pasy muszą być tej samej szerokości. Jak to zmierzycie? ……….
Jak to zrobicie, to zasłużycie na długi odpoczynek.
Przygotowanie takich kuleczek jest doskonałym ćwiczeniem nie tylko cierpliwości , ale przede wszystkim sprawności manualnej dłoni i samych palców.
V Ćwiczenie składania wyrazów z głosek – f-l-a-g-a; g-o-d-ł-o; p-o-l-s-k-a; d-o-m;
VI / Zabawa z literkami: ułóżcie wyrazy flaga, godło, hymn, Polska, ojczyzna, dom. Może komuś uda się napisać jakiś wyraz.