- “Marcowy przekładaniec” – rozwiązywanie zagadek , będziemy potrzebowali po 4 lub 5 obrazków ilustrujących wiatr, deszcz, śnieg, słońce. Wystarczy naszkicować, dzieci mogą wykonać je same, lub pokolorować narysowane przez rodzica. Można też wydrukować.
Dzieci wybierają spośród obrazków ten, który jest rozwiązaniem zagadki.
“Kiedy sypnie z nieba,
jeździmy na sankach,
rzucamy śnieżkami,
lepimy bałwanka.” (śnieg)
“Szumi wesoło,
gdy z nieba leci,
piękne kałuże,
tworzy dla dzieci”. (deszcz)
“Wieje, dmucha, poświstuje,
z latawcami łobuzuje.
Włosy wszystkim nam rozwiewa
i w kominie cicho śpiewa”. (wiatr)
“Kiedy je czasem
zasłonią chmury,
dzień się natychmiast
robi ponury”. (słońce)
2. “Idzie wiosna” – zabawa logopedyczna
Wietrzyk cieplutki już wieje
|
Dzieci robią wdech przez nos i powolny wydech ustami. Ćwiczenie powtarzają kilka razy. |
Słoneczko w górze jaśnieje
|
Czubkiem języka sięgają wysoko – do górnej wargi |
Słychać na niebie skowronka | Trel, trel, trel -Dzieci powtarzają onomatopeję |
I klekot boćków na łąkach | Kle, kle, kle – dzieci powtarzają onomatopeję |
Lecz czasem się chmurzy | Marszczą nos i czoło – robią chmurną minę |
W oddali słychać głos burzy | Buu, buu – buczą niskim głosem |
Pogoda nam się przeplata: Jest trochę zimy i trochę lata! | Językiem dotykają na przemian prawego i lewego kącika warg |
3. “Śnieg, słońce, deszcz” – zabawa dydaktyczna
Należy ułożyć obrazki w szeregu : śnieg – słońce – deszcz – śnieg – słońce – deszcz… Dzieci odpowiadają na pytanie jaki powinien być kolejny obrazek. Następnie odczytujemy wzór i nazywamy poszczególne obrazki.
Dzieci mogą same utworzyć wzór według własnego pomysłu.
4. “Gra w kolory”
Rzucamy piłką (może być kulka z papieru) do dziecka, wymieniamy kolor. Dziecko odrzuca nam piłkę i powtarza nazwę koloru.
Można utrudnić zadanie i ustalić, na który kolor nie wolno złapać piłki.
Dobrym pomysłem jest wymyślanie : Co może być w danym kolorze?
5. Proponuję na dziś piosenkę “Urodziły się motyle”
oto link
6. A teraz trochę działalności twórczej połączonej z doświadczeniem – “Robimy ciecz nienewtonowską.
CIECZ NIENEWTONOWSKA
Co w niej niezwykłego? Można w nią pukać młotkiem i stawia silny opór, jednak, gdy powoli zanurzamy w niej dłoń – jest płynna jak woda.
Składniki:
· skrobi ziemniaczanej
· wody
· w stosunku 1:1
Wykonanie– wystarczy wymieszać ze sobą oba produkty.
a oto podpowiedź
Dobrej zabawy, pozdrawiamy
Pani Ala i Pani Kasia