- „Diagram” – doskonalenie umiejętności głoskowania.
Dzieci odgadują hasła, głoskują je, kolorują odpowiednią literę z wyrazu:
- Uczucia: smutek, radość, gniew, strach, zaskoczenie, wstyd to inaczej… emocje (1 litera)
- Emocja przeciwna do radości to… smutek (2 litera)
- Gdy coś nas boli, jest nam smutno, to może się pojawić…, czyli łzy. Płacz (1 litera)
- Odczuwamy ją, gdy np. wygramy jakąś grę. Radość (2 litera)
- Mówi się, że ma wielkie oczy. Strach (2 litera)
- Pojawia się na naszej twarzy, gdy jesteśmy weseli. Uśmiech (4 litera)
- Może być emocją pozytywną lub negatywną. Czujemy je np. wtedy, gdy z przedszkola odbiera nas niespodziewanie babcia zamiast mamy. Zaskoczenie (2 litera)
Składają hasło: „empatia” – wyjaśnienie pojęcia. Próbują wyjaśnić, co to słowo oznacza. W razie problemu wyjaśniamy, że jest to umiejętność zauważenia, rozpoznania i współodczuwania emocji drugiej osoby, np. jest nam smutno, bo komuś przydarzyło się coś smutnego
- „Jak mogę pomóc?” – zabawa dydaktyczna, rozbudzanie empatii.
Zabawa z piłką, turlanie do siebie piłki i wymyślanie sytuacji oraz tego, co można powiedzieć osobie, która….?.
Zadajemy pytanie, wymyślając różne sytuacje i stany emocjonalne, np.:
…zgubiła ulubioną lalkę.
…płacze, bo tęskni za mamą.
…boi się wystąpić w przedstawieniu.
…złości się, bo nie udał jej się rysunek.
…wstydzi się, bo ubrudziła sobie ubranie.
- „Moja buzia”- narysuj jak się dzisiaj aktualnie czujesz? Możesz posłużyć się przygotowaną buzią lub narysować własną. Poproś Mamę / Tatę/ Rodzeństwo niech też narysują jak się dzisiaj czują. Spróbuj odgadnąć ich emocje. Rozmawiamy z dzieckiem, dlaczego się tak czujemy, tłumaczymy sytuację, próbujemy dojść do wspólnych wniosków.
Plik :
Miłego Dnia!