014959
krasnal-2

W krainie muzyki 5

wiewiorka

W krainie muzyki 5

Dzień dobry!

1. „Jak poradzę sobie z hałasem?” – rozmowa na temat tego, jak należy dbać o swoje uszy na podstawie doświadczeń dzieci i zabawy dydaktycznej. 

„Co to za dźwięk?” – zabawa dydaktyczna.
Dziecko siedzi z zamkniętymi oczami przed Rodzicem. Rodzic prezentuje różne odgłosy, zadaniem dziecka jest odgadnąć, co to za dźwięk: np. trzaskanie drzwiami, stawianie kubka na stole, szeleszczenie pogiętą kartką papieru, gwizdanie na gwizdku lub bez, głośne tupanie, przewracanie stron w książce, przelewanie wody z kubka do kubka, przesypywanie klocków.

Rodzic po skończonej zabawie może zapytać dziecko:
Które z tych odgłosów były przyjemne? Które były nieprzyjemne? Jak myślisz dlaczego? Dlaczego jedne dźwięki są dla nas przyjemne, a inne nie? Od czego to zależy? Rodzic może opowiedzieć dziecku o szkodliwości hałasu dla naszego zdrowia.

2. Wykonanie KP 36 – odszukajcie przedmioty wydające ciche dźwięki.

Karta pracy

3. „Po cichutku” – zabawy ruchowe.
„Rozpoznajemy kroki swoich domowników” – dziecko zamyka oczy, a w tym czasie ktoś z domowników chodzi po pokoju (mama, tata, siostra, brat). Gdy kroki ucichną dziecko otwiera oczy i odgaduje kto to mógł być. 
„Dzień dobry!” – dziecko zamyka oczy, a w tym czasie ktoś z domowników (mama, tata, siostra, brat) mówi: Dzień dobry. Dziecko próbuje zgadnąć, kto je przywitał. 

4. „Łamańce językowe” – wymawianie łamańców językowych głośno
i cicho.
Wspieramy dzieci, doskonaląc ich aparat mowy. Najpierw proponujemy ćwiczenia: szybkie wymawianie na zmianę głosek a i o, szybkie wymawianie na zmianę głosek i i u, cmokanie, parskanie jak koń, szybka zmiana pozycji ust od „ryjka” do szerokiego uśmiechu.
Następnie rodzic zachęca dziecko do wyrazistego wymawiania łamańców językowych:
– Kra krę mija,
– Lis ma norę,
– Stół z powyłamywanymi nogami,
– Jerzy nie wierzy, że na wieży jest sto jeży,
– Wróbelek Walerek miał mały werbelek,
– Chrząszcz brzmi w trzcinie w Szczebrzeszynie,
– Król Karol kupił królowej Karolinie korale koloru koralowego,
– Ząb – zupa zębowa, dąb – zupa dębowa. 

5. „Ucho – dzięki niemu słyszę” – wykonanie modelu ucha z plasteliny.
Narządem słuchu są uszy, to dzięki nim słyszymy. Dotknijcie delikatnie swoich uszu. To czego dotykacie, to małżowina uszna, część ucha zewnętrznego, bo ucho to nie tylko to, czego dotykacie, duża część aparatu słuchowego znajduje się w środku głowy – to ucho wewnętrzne. Jeszcze raz dotknijcie małżowiny usznej, to ona zbiera wszystkie dźwięki z otoczenia, które przedostają się do otworu w uchu – czyli wewnętrznego przewodu słuchowego.
Ulepcie z plasteliny model ucha zewnętrznego.

Miłego dnia

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Skip to content