- Drodzy Rodzice!
Obecność w domu psa, kota, chomika lub innego zwierzątka domowego sprzyja rozwojowi emocjonalnemu i społecznemu dziecka. Dzieci wchodzą w bliskie relacje z tymi domownikami, łatwo przywiązują się do nich i uczą się o nie troszczyć. Podobnie jak ludzie, zwierzęta przeżywają strach, odczuwają ból, wymagają więc mądrej i odpowiedzialnej opieki. Warto o tym dzieciom przypominać. W minionym tygodniu przedszkolaki miały okazję poznać różne zwierzeta domowe, m.in. psa, kota, papugę, rybki. Tematy związane ze zwierzętami zazwyczaj wywołują radość u przedszkolaków. Dzieci uwielbiają głaskać zwierzęta, bawić się z nimi, karmić je. Dorośli – oprócz tych przyjemności – często widzą ujemne strony posiadania takich domowników: bałagan, dodatkowe obowiązki, dodatkowe koszty, czasami zniszczenia. Decyzja o zakupie bądź przygarnięciu jakiegoś zwierzątka nie jest łatwa i należy ją dobrze przemyśleć. Jeśli dziecko nie ma w domu takiego pupila, to może warto od czasu do czasu wybrać się do schroniska dla zwierząt z jakimiś darami lub odwiedzić znajomą osobę, która ma zwierzę domowe. Z pewnością maluch będzie zachwycony, mogąc choć popatrzeć na zwierzątko lub pobawić się z nim. Warto porozmawiać o… obcych zwierzętach. Zwierzęta są miłe i kochane, o ile je znamy. Wobec obcych zwierząt należy zachować wielką ostrożność. Trzeba o tym rozmawiać z przedszkolakami i tłumaczyć im, dlaczego np. nie wolno głaskać nieznajomych psów, dlaczego nie wolno w ogóle do nich podchodzić. W kontaktach z obcymi zwierzętami każdy musi być rozważny.
2. “Jest taki doktor…” – słuchanie wiersza Agnieszki Frączek.
Jest taki doktor, który pamięta,
żeby pogłaskać swego pacjenta,
by go podrapać w łepek kudłaty
i w różnobarwne poklepał łaty.
Jest taki doktor, który rozumie,
że jego pacjent mówić nie umie,
i który całkiem bez słów potrafi
odkryć, co tego pacjenta trapi.
Zręcznie lekarstwa poda papużkom,
wyleczy kotu bolące uszko,
opatrzy chore skrzydło kanarka
i skaleczoną łapę owczarka.
Jest taki doktor… Jak się nazywa?
O, nie, nie zdradzę! Pora zgadywać.
Rozmowa kierowana pytaniami : – O jakim doktorze jest mowa w wierszu?
– W jaki sposób weterynarz troszczy się o zwierzęta?
Swobodne wypowiedzi dzieci – dzielenie się wrażeniami i spostrzeżeniami na temat wizyt z psem / kotem / innym zwierzęciem u weterynarza.
Możecie pobawić sie również w odgadywanie odgłosów zwierząt.
3. Proponuję obejrzeć filmy edukacyjne o weterynarzu.
https://vod.tvp.pl/video/kulisy-czyli-blekitek-poznaje-zawody,weterynarz,19173697
3. Może zagramy w memo?
4. A teraz trochę poćwiczymy sprawność ręki.
5. A może wykonacie maskę kota?
Życzymy miłej zabawy
Pani Ala i Pani Kasia