014959
krasnal-2

TRADYCJE WIELKANOCNE

wiewiorka

TRADYCJE WIELKANOCNE

WIELKANOCNE TRADYCJE

  1. Wielkanoc u języczka – zabawa rozwijająca aparat mowy. W czasie, gdy rodzic czyta bajeczkę, dzieci wykonują ćwiczenia usprawniające narządy mowy.

 Wielkanoc u języczka.

Zbliża się Wielkanoc. Trwają przygotowania do świąt. Pan Języczek postanawia upiec ciasto. Najpierw do miski (dzieci robią z języka „miskę” – przód i boki języka unoszą tak, by na środku powstało wgłębienie) wsypuje mąkę i cukier, dodaje masło (wysuwają język z buzi, a potem go chowają, przesuwając po górnej wardze, górnych zębach i podniebieniu). Następnie rozbija jaja (otwierają szeroko buzie, kilkakrotnie uderzają czubkiem języka w jedno miejsce na podniebieniu). Wszystkie składniki miesza (obracają językiem w buzi w prawo i w lewo) i mocno uciera. Ciasto już się upiekło. Pan Języczek właśnie je ozdabia – polewa czekoladą (przesuwają czubkiem języka po podniebieniu w przód, w tył i w bok), obsypuje rodzynkami i orzechami (dotykają językiem każdego zęba najpierw na górze, a potem na dole). Pan Języczek robi sałatkę warzywną. Kroi warzywa (wysuwają język z buzi i szybko nim poruszają w kierunku nosa i brody), dodaje majonez, miesza, a potem próbuje. Sałatka jest pyszna (oblizują wargi ruchem okrężnym). Następnie pan Języczek maluje jaja – powoli wkłada je do kubeczków z barwnikami (przesuwają język po górnej wardze, górnych zębach i podniebieniu). Wyciąga pomalowane i dmucha, żeby szybciej wyschły (wdychają powietrze nosem, wydychają buzią). Potem rysuje na jajach wzorki – kropki (dotykają językiem różnych miejsc na podniebieniu) i kółka (oblizują wargi ruchem okrężnym). Zaplata jeszcze koszyczek wielkanocny (kilkakrotnie dotykają językiem górnej wargi, prawego kącika ust, dolnej wargi i lewego kącika ust) i już wszystko do świąt przygotowane. Cieszy się pan Języczek (uśmiechają się szeroko, nie pokazując zębów), bo może już świętować.

  1. Tradycje wielkanocne – obejrzyj film

https://www.youtube.com/watch?v=-pij7bF_lvw

  1. „Wielkanocna palma” – praca plastyczna.               palma wielkanocna

Propozycje wykonania palmy wielkanocnej

 

https://www.youtube.com/watch?v=I0vs0T2xSck

              https://www.youtube.com/watch?v=oNWbAeAsIb0

  1. „Kaszubskie nuty” – zabawa słuchowo-wzrokowa.  Zapraszamy dzieci do wspólnej zabawy, prosimy dziecko o otworzenie Kart Pracy3 str.41a i nazwanie przedmiotów widocznych na ilustracjach. Za chwilę włączamy piosenkę, która jest wyliczanką śpiewaną w języku kaszubskim. Kaszubi mieszkają na północy Polski, nad morzem. Posłuchajcie słów i starajcie się wskazywać palcem te ilustracje, o których – waszym zdaniem – jest właśnie mowa w piosence.

KASZËBSCZÉ NÓTË

To je krótczé, to je dłudżé, to kaszëbskô stolëca

to są basë, to są skrzëpczi, to òznôczô Kaszëba.

Òznôczô Kaszëba, basë, skrzëpczi,

krótczé, dłudżé, to kaszëbskô stolëca.

To je ridel, to je ticz, to są chòjnë, widłë gnojné.

Chòjnë, widłë gnojné, ridel, ticz,  

òznôczô Kaszëba, basë, skrzëpczi,

krótczé, dłudżé, to kaszëbskô stolëca.

To je prosté, to je krzëwé, to je slédné kòło wòzné.

Slédné kòło wòzné, prosté, krzëwé,

chòjnë, widłë gnojné, ridel, ticz,

òznôczô Kaszëba, basë, skrzëpczi,

krótczé, dłudżé, to kaszëbskô stolëca

To są hôczi, to są ptôczi, to są prësczé półtorôczi.

Hôk, ptôk, półtorôk,

slédné kòło wòzné, prosté, krzëwé,

chòjnë, widłë gnojné, ridel, ticz,

òznôczô Kaszëba, basë, skrzëpczi,

krótczé, dłudżé, to kaszëbskô stolëca.

To je klëka, to je wół, to je całé, a to pół.

Całé, pół, klëka, wół,

hôk, ptôk, półtorôk,

slédné kòło wòzné, prosté, krzëwé,

chòjnë, widłë gnojné, ridel, ticz,

òznôczô Kaszëba, basë, skrzëpczi,

krótczé, dłudżé, to kaszëbskô stolëca.

To je môłé, a to wiôldżé, to są jinstrumenta wszelczé.

Małé, wiôldżé,

klëka, wół, całé, pół,

hôk, ptôk, półtrojôk,

tylné kòło wòzné, prosté, krzëwé,

chojnë, widłë gnojné, ridel, tëcz,

òznôczô Kaszëba, basë, skrzëpczi,

krótczi, dłëdżi, to kaszëbskô stolëca.

 

Po wysłuchaniu piosenki  prosimy dziecko, by opowiedziało o tym, czy łatwo było  rozpoznać znaczenie wszystkich słów. Dziecko powtarza treść wyliczanki, wskazując ilustracje. 

 

  • Praca z KP3.41a – podczas słuchania piosenki Kaszubskie nuty dziecko pokazuje kolejne obrazki i próbuje powtarzać nazwy przedstawionych na nich przedmiotów w języku kaszubskim. Nakleja nalepki pod tymi obrazkami, które przedstawiają przedmioty nazwane podobnie w języku kaszubskim i polszczyźnie ogólnej.

 

                                                              Miłego dnia 🙂

 

 

 

 

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Skip to content