Muzyka klasyczna
- „Koncert” – wysłuchanie opowiadania Agnieszki Frączek.
W środę z samego rana do przedszkola przyjechali muzycy. I przywieźli ze sobą przeróżne instrumenty – jedne wielkie, inne malutkie, a wszystkie błyszczące i rozśpiewane. Dzieci przyglądały się im z ogromnym zainteresowaniem. Pan dyrygent, do którego wszyscy zwracali się „maestro”, opowiadał po kolei o każdym z instrumentów, a muzycy wydobywali z nich czarodziejskie dźwięki. Mnóstwo przy tym było niespodzianek! Najpierw się okazało, że ta trąba, pozwijana jak ślimak w muszelce, to wcale nie trąba, ale waltornia, a ta druga, długa jak wąż, to… to puzon!
– Niemożliwe – nie chciał wierzyć Staś. – Jak to puzon? Przecież puzon powinien być długi i pyzaty, a ten jest długi i chudy!
Po trąbach nie–trąbach przyszła kolei na klarnet, skrzypce (które wcale nie skrzypią). A wreszcie na basetlę, która w ogóle nie jest podobna do basseta. I bałałajkę, która niestety nie ma nic wspólnego z bajką…
Ale nie szkodzi – to spotkanie i tak było ciekawsze od najciekawszej bajki.
A po południu dzieci postanowiły dać własny koncert.
Po wysłuchaniu opowiadania dzieci odpowiadają na pytania: Co to jest koncert? (Prezentujemy ilustrację z KP4.16b) Jak nazywała się osoba, która dowodziła całym koncertem? Jakie instrumenty były wymienione w opowiadaniu? Do czego chłopiec porównywał waltornię? Jaki instrument przypominał mu węża? Czy Wam jakieś instrumenty coś przypominają?
- „Orkiestra” – swobodne wypowiedzi dzieci na podstawie własnych doświadczeń. Dzieci odpowiadają na pytania: Co postanowiły dzieci na koniec opowiadania wysłuchanego na początku zajęć? Czym jest orkiestra? Kto gra w orkiestrze? Kto oprócz muzyków jest potrzebny w orkiestrze? Jak myślicie, na czym mogły grać dzieci w swojej orkiestrze?
- „ Przedszkolna orkiestra” – wysłuchanie wiersza Agnieszki Frączek.
By zagrać z prawdziwą orkiestrą,
nie trzeba być żadnym maestro,
wystarczy fantazji ćwierć deka.
Słuchacze już biegną z daleka!
Bo Antek w parapet uderza
i rocka grać na nim zamierza.
Jaś stuka zażarcie w żeberka,
aż grzejnik wywija oberka,
Staś biurko przerobił na bęben
i bębni w nie, nucąc kolędę,
a Krzysiek na nerwach gra tryle…
Przedszkolna orkiestra. I tyle
- Praca w książce- Plac zabaw, Pięciolatek, Karty pracy 4, str.16 a, b
- „Pląsy muzyczne” – zabawa relaksacyjna (masażyk). Dziecko siedzi plecami do rodzica, który wykonuje masaż pleców dziecka zgodnie ze słowami i ruchami – potem zamiana – dziecko wykonuje masaż.
Idą słonie, (na plecach kładziemy całe dłonie)
potem konie, (na plecach kładziemy piąstki)
panieneczki na szpileczkach. (palce wskazujące z gryzącymi pieseczkami – szczypanie)
Świeci słonko, (zataczamy dłońmi kółka)
płynie rzeczka, (rysujemy linię)
pada deszczyk. (uderzamy w plecy wszystkimi palcami)
Czujesz dreszczyk? (łaskotanie)
- „Jestem muzykantem” – zabawa tradycyjna
Jestem muzykantem, konszabelantem. (dzieci wskazują siebie)
My – muzykanci, konszabelanci. (rozkładają ręce, wskazując innych)
Ja umiem grać, my umiemy grać: (wskazują siebie, a potem innych)
A na czym?
A na flecie, fiju fiju…
A na flecie, fiju fiju…
A na flecie, fiju fiju…
A na flecie bęc. (naśladują granie na flecie)
Jestem muzykantem, konszabelantem. (dzieci wskazują siebie)
My – muzykanci, konszabelanci. (rozkładają ręce, wskazując innych)
Ja umiem grać, my umiemy grać: (wskazują siebie, a potem innych)
A na czym?
A na bębnie bumtarara, bumtarara…
A na bębnie bumtarara, bumtarara…
A na bębnie bumtarara, bumtarara…
A na bębnie bęc. (naśladują grę na bębnie)
Jestem muzykantem, konszabelantem. (dzieci wskazują siebie)
My – muzykanci, konszabelanci. (rozkładają ręce, wskazując innych)
Ja umiem grać, my umiemy grać: (wskazują siebie, a potem innych)
A na czym?
A na trąbce trutututu, trutututu…
A na trąbce trutututu, trutututu…
A na trąbce trutututu, trutututu…
A na trąbce bęc. (naśladują grę na trąbce)
Jestem muzykantem, konszabelantem. (dzieci wskazują siebie)
My – muzykanci, konszabelanci. (rozkładają ręce, wskazując innych)
Ja umiem grać, my umiemy grać: (wskazują siebie, a potem innych)
A na czym?
A na skrzypcach… (I tak dalej wg pomysłu dzieci)
- Muzyczna zagadka – wysłuchaj utworu w wykonaniu orkiestry. Jak myślisz z jakiej to bajki?
https://www.youtube.com/watch?v=TI_P7pnZrJs
Miłego dnia!