014959
krasnal-2

Jakie emocje przeżywają przedszkolaki?

wiewiorka

Jakie emocje przeżywają przedszkolaki?

Jakie emocje przeżywają przedszkolaki?

  1. „Przedszkolne emocje” – Karty Pracy4, Plac zabaw, Pięciolatek, str.20b, rozpoznawanie emocji innych na podstawie opowieści i ilustracji, dostrzeganie związków przyczynowo–skutkowych. Rodzic opowiada historyjkę na podstawie ilustracji z KP4, str.20b, w każdym przypadku wypowiada zdanie: Wtedy czuła…. Zadaniem dzieci jest dokończenie zdania nazwą emocji. Następnie dzieci dopasowują buźki z emocjami do rysunków.
  2. „Zły humorek” – wysłuchanie wiersza Doroty Gellner, swobodne wypowiedzi dzieci.

Jestem dzisiaj zła jak osa!
Złość mam w oczach i we włosach!
Złość  wyłazi  mi  uszami
I rozmawiać nie chcę z wami!

A dlaczego?
Nie wiem sama
Nie wie tata, nie wie mama…

Tupię nogą, drzwiami trzaskam
I pod włos kocura głaskam.

Jak tupnęłam lewą nogą,
Nadepnęłam psu na ogon.
Nawet go nie przeprosiłam
Taka zła okropnie byłam.

Mysz wyjrzała z mysiej nory:
Co to znowu za humory?
Zawołałam: – Moja sprawa!
Jesteś chyba zbyt ciekawa.
Potrąciłam stół i krzesło,
co mam zrobić, by mi przeszło?!

Wyszłam z domu na podwórze,
Wpakowałam się w kałużę.
Widać, że mi złość nie służy,
Skoro wpadłam do kałuży.
Siedzę w błocie, patrzę wkoło,
Wcale nie jest mi wesoło…

Nagle co to?
Ktoś przystaje
Patrzcie! Rękę mi podaje!
To ktoś mały, tam ktoś duży –
Wyciągają mnie z kałuży.
Przyszedł pies i siadł koło mnie
Kocur się przytulił do mnie,
Mysz podała mi chusteczkę:
Pobrudziłaś się troszeczkę!
Widzę, że się pobrudziłam,
Ale za to złość zgubiłam
Pewnie w błocie gdzieś została.
Nie będę jej szukała!

 Po przeczytaniu wiersza zadajemy dzieciom pytania: Co czuła dziewczynka? Z jakiego powodu czuła gniew? Jak się zachowywała? Co znaczy być złym, a co złościć się / być zezłoszczonym? Czy to oznacza to samo?

  1. „Moje emocje” – rozpoznawanie własnych emocji i podawanie ich nazw. Rodzic czyta dziecku zdania opisujące różne zdarzenia. Dziecko mówi, jakie emocje poczułyby w takiej sytuacji i wybiera emocje, ustawiając się w danym miejscu ; wcześniej rozkładamy w różnych miejscach emotikony pokazujące emocje (radość, strach, gniew, smutek, zdziwienie, wstyd).

  Przykładowe zdania:

 – Ktoś zepsuł moją zabawkę.

 – Mama mnie pochwaliła.

 –  Idę do dentysty.

 –  Biegnie do mnie duży pies.

 –  Mam dziś urodziny.

 –  Przyjechała ciocia, której dawno nie widziałem / widziałam.

 –   Pierwszy raz jadę na wycieczkę bez rodziców.

 –  Wylał mi się sok.

 –   Dostałem / dostałam prezent od kolegi bez okazji.

 –   Występuję na przedstawieniu z okazji Dnia Matki.

 –  Jestem na placu zabaw, gdzie jest mnóstwo dzieci, których nie znam.

Emotikony

  1. „Chmurka” – praca plastyczna techniką kolażu. Dzieci rysują swoją małą postać na dole strony oraz dwie chmurki – w jednej rysują i wklejają rzeczy / sytuacje, które sprawiają że: są radosne, a w drugiej te, które wywołują w nich smutek. • kartki, kredki, kolorowe czasopisma
  2. Praca z KP4, Plac zabaw, Pięciolatek, str.20a – doskonalenie umiejętności nazywania uczuć, rozwój zdolności grafomotorycznych i kreatywności, budowanie wypowiedzi.

                      Karty pracy2, Plac zabaw, Czterolatek, str.38

                                                                   Miłego dnia!

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Skip to content