EKOPRZYJACIELE
- Posłuchaj uważnie wiersza . Postaraj się zapamiętać, którzy członkowie wzięli udział w wycieczce. Policzcie, o ilu środkach transportu rozmawiali.
https://www.youtube.com/watch?v=wnsJq4fLpuM
„Nowa moda”
Małgorzata Strzałkowska
W domu Oli oraz Ali
wszyscy razem się zebrali,
aby wspólnie pogawędzić,
jak sobotę miło spędzić.
Uradzili, jedząc ciasto,
że pojadą gdzieś za miasto,
lecz z powodu tej wycieczki
do solidnej doszło sprzeczki.
– Autem! – mówi wujek Tadek.
– Na motorach! – woła dziadek.
Na to babcia: – Autobusem!
Mama: – Lepiej minibusem!
Ala z Olą grzmią donośnie,
że taksówką jest najprościej.
Tylko tata głową kiwa,
po czym nagle się odzywa:
– Samochody, autobusy,
motocykle, minibusy –
każdy z nich okropnie smrodzi,
a to naszej Ziemi szkodzi.
Po co spalin jej dokładać?
Lecz jest na to dobra rada –
pojedziemy rowerami,
bo nie trują spalinami.
Poprzez lasy, łąki, pola
pędzi Ala, za nią Ola,
mama, tata, babcia, dziadek,
a na końcu wujek Tadek.
Nowa moda jest w rodzinie
i rodzina z tego słynie,
że w sobotę się wybiera
na wycieczkę na rowerach.
Ziemia też oddychać musi,
bo inaczej się udusi.
Odpowiedz na pytania:
Jakie plany miała rodzina występująca w wierszu?
– Ilu było członków tej rodziny?
– Czy potrafisz ich wymienić?
– Jakimi środkami transportu chcieli pojechać na wycieczkę?
– Ile środków transportu wymienili członkowie rodziny?
– Dlaczego wybrali rowery?
– Co znaczy słowo „moda”?
– Co oznacza słowo „ekologiczny”?
- “Czas dla Ziemi” – zabawa ruchowa. Jeśli nie dbamy o naszą planetę, jej czas się kurczy. Aby była w dobrej kondycji, a dzięki niej również wszyscy ludzie na świecie, musimy pamiętać o ekologicznych nawykach. Za chwilę usłyszysz kilka zdań , jeśli będzie prawdziwe – podskocz dwa razy. Jeśli będzie fałszywe – tupnij nogą dwa razy. UWAGA! ZACZYNAMY!!!
– Czyste powietrze jest potrzebne nie tylko ludziom, lecz także zwierzętom.
– Rower nie produkuje spalin.
– Torebki foliowe szybko się rozkładają i nie szkodzą przyrodzie.
– Woda w oceanie może być brudna – to nikomu nie szkodzi.
– Autobus jest bardziej ekologicznym środkiem transportu niż samochód, którym jedzie tylko jedna osoba.
– Filtry na kominach nie pomagają w oczyszczaniu dymu, który z nich leci.
– Wylewanie ścieków z fabryk do rzeki szkodzi rybom.
– Ludzie mogą się zatruć, jedząc ryby pływające w ściekach.
- „Z jak zegar” – prezentacja litery w wyrazie.
– Pokazujemy dziecku planszę z monografią litery „ Z”
– Wskazujemy model wyrazu z podziałem na sylaby. Prosimy dziecko o wyklaskanie słowa zgodnie z modelem sylabowym: ze-gar, dziecko. liczy sylaby zawarte w wyrazie.
– Następnie wskazujemy na planszy model głoskowy wyrazu z pól niebieskich (spółgłoski) i czerwonych (samogłoski), i prowadzimy zabawę z analizą głoskową analogicznie jak w przypadku analizy sylabowej, dziecko przelicza głoski, wspomagając się polami na planszy. Wyszukuje głoski odpowiadające literom, które już znają.
– Powiedz dwa wyrazy z głoską “z” na początku, w środku i na końcu wyrazu,
-Prezentujemy sposób pisania liter Z i z , zwracamy uwagę na kierunek pisania litery oraz na jej miejsce w liniaturze.
– Na koniec prosimy, aby dziecko ułożyło na podłodze literę Z ze skakanki, a następnie przeszło po niej stopa za stopą. • Monografia litery , skakanka
- Praca z Kartami Pracy 4.1a – kolorowanie wskazówek, szukanie takich samych podpisów. • KP4, kredki
- Praca z KP4.1b – wykreślanie liter z nazwami obrazków, odczytywanie hasła, pisanie litery Z, z po śladzie. • KP4, ołówek
- Piosenka pt. “Moja planeta” Zapraszam Cię do wysłuchania piosenki o naszej planecie. Podczas słuchania zwróć uwagę na to , o co prosi ludzi planeta. Jak się ta planeta nazywa? Podczas słuchania możesz tworzyć akompaniament wykorzystując dłonie, łyżki, kamyki itp. – liczę na Twoją pomysłowość!!!!
Miłego dnia:)