014959
krasnal-2

Co ja mogę zrobić dla Ziemi?

wiewiorka

Co ja mogę zrobić dla Ziemi?

  1. Chora rzeka” – wiersz Joanna Papuzińska

Śniła się kotkowi rzeka,

Wielka rzeka, pełna mleka…

 Tutaj płynie biała rzeka.

Ale to jest chora rzeka.

Jak tu pusto!?

 Drzewo uschło…

Cicho tak – ani ptak, ani ważka, ani komar, ani bąk,

ani gad, ani płaz, ani ślimak,

ani żadna wodna roślina,

ani leszcz, ani płoć, ani pstrąg,

 nikt już nie żyje tutaj,

 bo rzeka jest zatruta.

Sterczy napis: „Zakaz kąpieli”.

Mętny opar nad wodą się bieli.

Chora rzeka

nie rzeka tylko czeka, czeka, czeka…

 

Rozmowa na temat wiersza. Pytania: Co się śniło kotkowi? Jak wyglądał świat w wierszu? Dlaczego tak było? Dlaczego rzeka była „chora”? Jak myślicie, co spowodowało, że rzeka „zachorowała”? Czy wodę można uzdrowić?

2. „Oczyszczalnia ścieków” – doświadczenie. Rozdajemy dzieciom przezroczyste kubki/ szklanki. Na każdym stoliku znajdują się różne materiały: piasek, kamienie, ścinki papieru, okruszki, liście, trawa, fusy herbaty i kawy, papierki po cukierkach, brokat, sól itd. Dzieci wlewają z dzbanka / kranu wodę do kubeczków, a następnie dodają wybrane przez siebie substancje i mieszają.

Pytamy, czy ich woda jest czysta? Czy chciałyby taką wypić? Pytamy, jak można ją oczyścić? Pokazujemy piasek, żwir, kamyki oraz gazę / ścierkę i pytamy, co z tych rzeczy może pomóc w oczyszczeniu wody? Dzieci zapewne zaproponują gazę / ścierkę – wtedy przelewamy część swojej brudnej wody przez gazę i prezentujemy efekt. Następnie proponujemy zbudowanie oczyszczalni z pozostałych rzeczy (kamieni, żwiru i piasku). Wręczamy dzieciom: – lejek lub uciętą plastikową butelkę, – gazę lub ściereczkę, – gumkę recepturkę, – piasek, drobne kamyki, żwir, – słoik / kubek. Na koniec lejka / butelki dzieci zakładają gazę / ściereczkę i mocują za pomocą gumki. Wsypują piasek, następnie żwir i kamyki (warstwy bez mieszania). Umieszczają lejek / butelkę nad słoikiem / kubkiem i wlewają swoją zanieczyszczoną wodę. Obserwują, co się stanie.

 

Wyjaśniamy, że kamienie zatrzymały duże śmieci, takie jak kamyczki, papierki po cukierkach, liście; żwir – nieco większe, jak trawa, fusy, okruszki, a piasek te najmniejsze – brokat i sól. Uprzedza jednak, że choć woda stała się czystsza, nie jest taka jak na samym początku i nie wolno jej pić.

3. Zabawa badawcza „Co pływa ? Co tonie?”
Sprawdzamy, co tonie, a co pływa: coś z plastiku, coś z metalu, coś z drewna.

Doświadczenie z plasteliną. Wkładamy wałek plasteliny do wody- tonie, formujemy z plasteliny „naleśnik” – tonie, a gdy w „naleśniku” zrobimy „wgłębienie” i ostrożnie położymy na wodzie nie utonie. Wyjaśnienie dlaczego statek nie tonie.

 

 

Miłego dnia!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *