014959
krasnal-2

Burza

wiewiorka

Burza

BURZA

  1. „Burza”- słuchamy wiersza Jacka Paciorka

Szła przez pola Pani Burza,

– Co tak panią dzisiaj wkurza?

– Skąd u Pani tyle złości?

– Musi Pani mieć przykrości?

Burza błyska, grzmi i wieje,

Straszy wszystkich: – Świat zaleję,

Powywracam wszystkie drzewa,

Kto się boi – niechaj zwiewa,

Niebo całe pociemniało,

Z wichrem wszystko oszalało,

Drzewa nisko się kłaniają,

Panią Burzę przepraszają,

– Niechże Pani już przestanie,

Robić wszystkim wielkie lanie!

Burza mruczy, marszczy czoło.

Oj, nie będzie dziś wesoło,

Niech się kryje, kto gdzie może,

Bo tu będzie zaraz morze,

Leje, wyje, gromy ciska,

Siódme poty z chmur wyciska.

Aż się wreszcie tak zmęczyła,

Że się stała całkiem miła.

Cicho mruczy zawstydzona,

To jest burza? – to nie ona.

Cicho wiszą chmury z nieba,

Będzie słońce – nam zaśpiewa,

Rozweseli Panią Burzę,

Burza ze słońcem w jednym chórze?

Z tego śpiewu tęcza wisi,

Ależ Pani nam kaprysi!

Ale koniec – szkoda czasu,

Słońce świeci – chodź do lasu.

 Odpowiedz na pytania: O jakim zjawisku atmosferycznym była mowa w wierszu? Co zrobiła Pani Burza? Jakie inne zjawiska jej towarzyszyły? Co się stało, gdy się zmęczyła? Kto przepędził burzę? Czy wiecie, jak powstaje burza?

  1. „Jak powstaje burza” – eksperyment wykonuje rodzic. Na szklance  umieszczamy kawałek blaszki (np. denko od puszki). Nadmuchujemy balon i energicznie pocieramy go kawałkiem wełnianej szmatki. Kładziemy balon na blaszce i zbliżamy do niej palec.  Pytamy dziecko, co się stało? W wyniku pocierania balonika wytworzyły się ładunki elektryczne i przeskoczyła iskra (jak błyskawica). Pytamy dziecko, czy zna jakieś zjawisko charakterystyczne dla lata, w którym także pojawiają się iskry (błyskawice)? Nawiązanie do tematu zajęć. • szklanka, blaszka (denko od puszki), balon, wełniana szmatka
  2. „Burza w kubeczku” – praca plastyczna. Dziecko dostaje papierowy kubeczek, na którym rysuje markerem pioruny. Środek kubka (we wnętrzu)  smaruje klejem i przykleja paski bibuły w różnych kolorach kojarzących się mu z burzową pogodą. Kubek stawia do góry nogami, a na jego odwróconym denku przykleja watę (symbolizującą chmurę). • wata, papierowy kubeczek, kolorowa bibuła, klej, nożyczki, marker.
  3. Jak się zachowywać, gdy zbliża się burza? Gdzie można się schronić? (w sklepie, w samochodzie). Czego nie można robić? (stać w wodzie, chować się pod drzewem). Jak zachowywać się w czasie burzy w domu? (pozamykać okna, wyłączyć urządzenia elektryczne, bo uderzenie pioruna może spowodować porażenie).
  4. Praca z KP4.33b – utrwalenie właściwych zachowań w czasie burzy, ćwiczenie logicznego myślenia, poszerzanie wiedzy ogólnej. Pytamy dziecko: co można zaobserwować na niebie po burzy w słoneczny dzień? (tęcza)
  5. „Deszczyk pada, deszczyk pada”- przypomnij sobie taniec POGODA i spróbuj zatańczyć do piosenki

 

https://www.youtube.com/watch?v=L3QdGJA7T4A

lub pobaw się tak:

 https://www.youtube.com/watch?v=Ivlcpd28ADU

 

                                                                              Miłego dnia!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *